1
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران.
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی
چکیده
قوانین انتخاباتی، با هدف تضمین برابری داوطلبان، محدودیتهایی برای مدت زمان، منابع مالی و ابزارهای تبلیغات انتخاباتی نامزدها پیشبینی میکنند. در نظام حقوقی ایران، محدوده زمانی و ابزارهای تبلیغاتی راقاعدهمند شده است. بهنظر میرسد قواعد حقوقی مزبور، از وضعیت مناسب برخوردار نیستند. با این وجود، ممنوعیت بهکارگیری امکانات حکومتی به نفع برخی نامزدها و پیشبینی کمیسیون تبلیغات، برای نظارت بر برخورداری برابر نامزدها از امکانات دولتی و صدا و سیما در انتخابات ریاستجمهوری و مجلس خبرگان رهبری، از نکات مثبت تأمین اصل برابری در تبلیغات انتخاباتی ایران بهشمار میروند. قاعدهمند نبودن منابع مالی تبلیغات انتخاباتی نامزدها در ایران از جمله، موانع حقوقی تحقق اصل برابری در تبلیغات انتخاباتی است. در این نوشتار برای رفع این موانع، اعطای کمکهای مالی دولتی به داوطلبان، اعمال محدودیت بر درآمدها و هزینههای انتخاباتی آنان، و تشکیل کمیسیونی خاص برای نظارت مالی بر فعالیتهای تبلیغاتیداوطلبان، پیشنهاد شده است.