علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090920Freedom of expressionآزادی بیان132105112FAمحمد حسین زارعیاستاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمرتضی نجابت خواهدانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20090329<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 135%; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تضمین و احترام به آزادی بیان به عنوان یک حقّ بنیادین بشری از سوی دیگران و خصوصا دولت، هرچند شاید به نگاه برخی امری بدیهی به نظر برسد، امّا اقتضای آن میکند که از پشتوانههایی در جهت تایید و توجیه خود برخوردار باشد تا آنکه با شناخت جایگاه والای آزادی بیان جدای از آنکه راه بر هرگونه تعدّی و تجاوز خودسرانه به آن مسدود میشود، قانون نیز در محدود ساختن آن خود را مبسوط الید نیافته و هرگونه اعمال محدودیت نسبت به این آزادی را امری استثنایی و نیازمند دلیل و توجیه بداند. این مقاله در صدد آن است تا با ارائه مبانی منطقی آزادی بیان از دیدگاه برخی حقوقدانان، به موضوع محدودیتهای وارده بر آزادی بیان بر اساس اسناد بینالمللی و دکترین حقوقی بپردازد. </span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922Exploring the concept of democratic electionsبررسی مفهوم انتخابات دمکراتیک87116105113FAحسن خسرویاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20090605<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در این مقاله به بررسی معنا و مفهوم انتخابات دموکراتیک و مفاهیم مرتبط با آن پرداخته شده است. از آنجایی که انتخابات اصیل و دموکراتیک بر پایههای ارزشی بنیادینی نظیر کرامت انسانی، آزادی اراده، مختاریت و حق تعیین سرنوشت موجه سازی می شود، لذا به مفاهیم و تعابیری از آنها اشاره میشود که در عمل تجلیبخش چنین ارزشهایی باشند. فرض بر این است که تحقق نظام دموکراتیک و شایسته وابسته به برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه است، اما عملی شدن چنین انتخاباتی مستلزم فهم دقیق مفاهیم نظام دموکراتیک، انتخابات و شاخصههای انتخابات دموکراتیک میباشد.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922The Concept of Government in the Constitution of the Islamic Republic of Iranمفهوم دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران4986105114FAکوروش استوار سنگریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازJournal Article20090614<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">دولت از اصطلاحات چندوجهی در حقوق است که مفاهیم متعدد دارد، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تعدد مفاهیم دولت دیده می شود. نویسنده در این مقاله استدلال خواهد کرد در این قانون، اصطلاح دولت به پنج مفهوم یعنی دولت به عنوان کشور، دولت به عنوان مجموعه حاکمیت، دولت به عنوان قوه مجریه و دولت به عنوان کابینه یا هیأت وزیران، و در یک مورد خاص دولت به مفهوم قوه قضائیه است. هر کدام از این مفاهیم پنج گانه دولت را در وضعیت و جایگاه خاص حقوقی قرار می دهد، که در مورد حقوق و تکالیف دولت و مردم در قانون اساسی باید به این جایگاه و مفهوم خاص دولت در هر اصل توجه کرد. اگر دولت را در هر کدام از اصول قانون اساسی به جای مفاهیم دیگری تفسیر کنیم در سازمان و جایگاه حقوق دولت خلل ایجاد می شود و به حقوق مردم لطمه وارد می کند بنابراین مفهوم دولت در هر اصل را باید با توجه به اصول کلی و شواهد ناظر بر آن استنتاج کرد و مشخص نمود که در هر اصل دولت به کدام مفهوم به کار برده شده است.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922Important political ideas about the nature of governmentاندیشه های مهم سیاسی درباره ی ماهیت دولت131140105227FAبیژن عباسیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20090504<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">همیشه فیلسوفان و اندیشمندان سیاسی در جستجوی ماهیت واقعی دولت و آنچه که آن را از دیگر گروههای اجتماعی مانند خانواده، قبیله، احزاب، شرکت ها، انجمن های غیردولتی، سندیکاها، واحدهای محلی و... متمایز می کند، بودند. این جستجو منجر به پیدایش اندیشه هایی درباره ی محدودیت قدرت و در نتیجه مردمسالاری گردید. از دوران باستان به تدریج یک پرسش اساسی مطرح شد : چگونه می توان میان آزادی فرد و قدرت اجبار و الزام که یکی از ویژگی های دولت است، آشتی داد ؟ در این مقاله به شرح مهمترین نظریات اندیشمندان غربی درباره ی ماهیت، جایگاه، وظایف، اختیارات و کارکرد دولت در جامعه می پردازیم و اندیشه های دوره ی نیکلا ماکیاول به بعد را<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>که درباره ی دولت، حاکمیت، رد مفهوم مطلق گرای دولت، اندیشه های قرادادی درباره دولت، اندیشه های مربوط به کمونیسم و دولت قانونمدار مطرح شده مورد بررسی قرار می دهیم.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922Consideration about relationship between values of civil society and government theories in Shiite Religionبررسی نسبت میان ارزش های جامعه مدنی و نظریههای دولت در فقه شیعه141168105228FAهدی غفاریدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20090504<span style="font-size: 14.0pt;">Although the civil society is an old term in political discussions but because of some reasons it has been more popular by the end of 20<sup>th</sup> century.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Revival of this ancient dialogue has a firm relationship with the appearance of Fascism, Nazism, Stalinism and their despotic characteristics. </span>
<span style="font-size: 14.0pt;">From the historical point of view, “civil society” has variety meaning in political care so that seems there is no same definition of “civil society” among its’ pros and cons.</span>
<span style="font-size: 14.0pt;">Therefore this paper at first tries to give the definition of “civil society” ( a set of autonomous public territories that civil organizations can settle their affairs and their members’ benefits in those areas) and its’ historic meaning and then surveys about values of “civil society” such as individualism, pluralism, individual and public rights, rule of law, etc. </span>
<span style="font-size: 14.0pt;">In the next step, government theories have been categorized with regard to criterions of political legitimacy (direct divine legitimacy, divine-humanity legitimacy). And finally the values of “civil society” in variety points of view have been surveyed. </span>
<span style="font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
<span dir="LTR"> </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">اگرچه از ورود اصطلاح جامعة مدنی به حوزة مباحث سیاسی مدت زمانی طولانی می گذرد، با وجود این ، بنا به دلایلی در پایان قرن بیستم ، بحث از جامعة مدنی از رواج و رونق ویژه ای برخوردار شد. احیای مجدد این گفتمان دیرینه با ظهور فاشیزم، نازیسم<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>واستالینیسم در قرن بیستم و خصلت استبدادی و تمامیت طلبانه این حکومت ها، پیوندی وثیق داشت. </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">گرمی بازار بحث جامعة مدنی در ایران نیز مرهون تأکید<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>ریاست جمهوری سابق آقای سید محمد خاتمی در دوران مبارزه انتخاباتی خود و بعد از آن بر لزوم تقویت و گسترش جامعة مدنی در ایران، بود. جامعةمدنی در فلسفة سیاسی غرب، دارای تاریخ پیچیده ای است وغفلت ورزیدن از آن موجب<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>دل بخواهی شدن بحث ها و اشتراک لفظی بلاوجه می شود. از نظر تاریخی، مفهوم جامعة مدنی در اندیشة سیاسی به معانی مختلفی به کار رفته است؛ به مفهوم دولت، دراندیشة ارسطویی در مقابل خانواده و<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در اندیشة اصحاب قرارداد اجتماعی در مقابل وضع طبیعی. به مفهوم جامعة متمدن در برابر جامعة ابتدایی در اندیشة افرادی نظیر آدام فرگوسن و به معنی حوزة حائل بین خانواده و دولت در اندیشة هگل وغیره. لذا به نظر می رسد تلقی مشترک و واحدی از جامعة مدنی در بین مدافعان و مخالفان این ایده وجود ندارد. تا آنجا که گاه از نظر برخی ریشة جامعة مدنی از<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>حیث تاریخی و مبانی نظری ملهم از مدینه النبی تلقی شده<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-special-character: footnote;" dir="LTR"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Batang; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: KO; mso-bidi-language: FA;">[1]</span></span></span></span> و زمانی جامعة مدنی به لحاظ بنیان های فلسفی و نظری خویش (لیبرالیسم) در تضاد کامل با آموزه های اسلامی قلمداد می گردد<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-special-character: footnote;" dir="LTR"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Batang; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: KO; mso-bidi-language: FA;">[2]</span></span></span></span>. در این میان نیز برخی با تجدیدنظر درمبانی معرفت شناختی دین سعی در ارائة قرائت نوینی از دین دارند، تا امکان تلفیق ارزش های جامعة مدنی را با تعالیم اسلامی فراهم سازند<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-special-character: footnote;" dir="LTR"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Batang; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: KO; mso-bidi-language: FA;">[3]</span></span></span></span>. لذا ما در این مقاله، ابتدا به تعریف جامعة مدنی(مجموعه ای از حوزه های عمومی خودمختار که در آن انجمن ها و نهادهای مدنی بتوانند به امور خود سامان داده و منافع اعضای خود را پاس دارند)و تبارشناسی این اصطلاح<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>می پردازیم و سپس از ارزش های حاکم بر جامعةمدنی نظیر فرد گرایی، تکثرگرایی، حقوق و آزادی های فردی و عمومی، حاکمیت قانون و ... سخن خواهیم راند. در ادامه نیز با عنایت به معیار منبع مشروعیت سیاسی (مشروعیت الهی بلاواسطه </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Sakkal Majalla'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">–</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> مشروعیت الهی </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Sakkal Majalla'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">–</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> مردمی) به طبقه بندی نظریه های دولت پرداخته ، سپس به بررسی ارزش های جامعه مدنی در قرائتهای مختلف مبادرت خواهیم نمود.</span>
<br clear="all" />
<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="mso-special-character: footnote;"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Batang; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: KO; mso-bidi-language: AR-SA;">[1]</span></span></span></span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">- روزنامه سلام ، 9 آذر<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>1376، ص 2.</span>
<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="mso-special-character: footnote;"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Batang; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: KO; mso-bidi-language: AR-SA;">[2]</span></span></span></span></span><span style="font-family: 'B Zar';"> <span lang="AR-SA">- صادق لاریجانی،</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA">دین و جامعه مدنی، مجموع مقالات تحقق جامعه مدنی در انقلاب اسلامی ایران ، چاپ اول ، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی ،اسفند<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>1376 .</span>
<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="mso-special-character: footnote;"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: Batang; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: KO; mso-bidi-language: AR-SA;">[3]</span></span></span></span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">- عبدالکریم سروش، دین وجامعة مدنی، آیین شهریاری و دینداری، چاپ دوم، مؤسسه فرهنگی صراط، 1384 ، صص 69-54 .</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922Social welfare in Iran’s legal systemرفاه اجتماعی در نظام حقوقی ایران169190105229FAعلیاکبر گرجی ازندریانیعضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیجعفر شفیعی سردشتکارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی از دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20090623<span style="font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">This article deal with idea of social welfare and appropriate rights in Iran. As you know, Social welfare has been a controversial concept in the economic and political schools</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Mitra';" lang="AR-SA" dir="RTL">.</span>
<span style="font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>In Iran we did not observe any institutional welfare services in the past. The kings had authority to give some relieves to poor and needy people. After the revolution, the Constitution demonstrated an image of social welfare by declaration of welfare rights. Unfortunately, there are no sanctions for these rights in the Constitution and other laws. In addition, we have a long way for changing mind of the judiciary and judges about application of welfare rights. </span>
<span style="font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Ratification of Comprehensive Structure of Welfare and Social Security System Act was a step forward to harmonize social welfare policies and build a framework to substantive rules of social welfare systems. Although this Law recognizes right to social security for the public but does not entitle them to lodge a claim in courts on disputes pertaining to social welfare rights against state. So we are in need of having a jurisprudence about it.</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در این مقاله به اندیشه رفاه اجتماعی در نظام حقوقی ایران خواهیم پرداخت. رفاه اجتماعی یکی از چالش برانگیزترین مباحث در محافل علمی و سیاسی بوده و مکاتب سیاسی نیز دیدگاه ها و نظرات بسیار گوناگون و متفاوتی در مورد آن بیان کرده اند. </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>شایان ذکر است که در گذشته ارائه خدمات رفاهی از سوی حکومت و دربار شاهان نه به صورت حق افراد بلکه به عنوان دهش شاه به آنها انجام می پذیرفت. پس از انقلاب اسلامی علی رغم ذکر حقوق مرتبط با رفاه اجتماعی در قانون اساسی، به سازوکار های ضمانتی آن پرداخته نشد. همچنین، با وجود تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که گامی بسیار مهم در نظام حقوقی ایران جهت حمایت و تایید رفاه اجتماعی و حقوق مربوطه می باشد اما، برای مردم حق دادرسی علیه دولت در زمینه ی حق های رفاهی به رسمیت شناخته نشده است و بنابراین فاقد ایجاد رویه ی قضایی در این مورد هستیم. پس، باید منتظر تغییر نگرش قوه قضائیه و قضات به مقوله رفاه اجتماعی و حق های رفاهی باشیم.</span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>یکی از گام های مهم در نهادینه ساختن رفاه اجتماعی، تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در نظام حقوقی ایران است که کارکرد آن معطوف به از بین بردن موازی کاری ها و ایجاد یک متولی خاص در مورد رفاه اجتماعی و<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>حق های رفاهی می باشد. بنابراین، قانون یادشده را باید به منزله سندی در نظر گرفت که قلمرو<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>اِعمال، چارچوب و ساختار قواعد ماهوی مرتبط با مقوله ی رفاه اجتماعی را تعیین می کند.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922Evolutions de droit à l’environnement dans le droit constitutionnel françaisتحولات اخیر حق بر محیط زیست در حقوق اساسی فرانسه191204105230FAعلی مشهدیدانشجوی دوره دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20090301<strong><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></strong><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; color: #231f20; mso-ansi-language: FR;" lang="FR"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Contrairement la plupart des constitutions de monde,</span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR"> dans le droit <span style="color: #231f20;">français ,<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>depuis longtems la<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>loi constitutionnel n’avait pas pris en compte la question de </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>l’environnement<span style="color: #231f20;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>et le droit a</span> l’environnement<span style="color: #231f20;"> sain. mais c’est faite premirèrement<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>en 2005 par adoption<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>de<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Charte<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>de </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>l’environnement<span style="color: #231f20;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>par le Parlement. </span>Cette insertion dans la Constitution<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>marque l’émergence<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>de nouveaux droits fondamentaux et la perméabilité des ordres juridiques s’agissant de l’affirmation des droits.<span style="color: #231f20;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></span>
<span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR">Il s’agit plus précisément de processus, situation,effectivité, fonction et portee juridique de la constitutionnalisation de droit de l’environnement en<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>France.alors</span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: FA;" lang="FR"> dans cette étude nous examinons tout d’bord la natione et néccssité de</span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR"> La constitutionnalisation de droit de l’environnement<span style="mso-spacerun: yes;"> </span><strong><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; color: black;">et son évolution dans le system de droit costitutionnel </span></strong><span style="color: #231f20;">français</span>. </span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: FA;" lang="FR">Ensuit dans le deuxième parti</span><strong><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; color: black; mso-ansi-language: FR;" lang="FR"> nous etudions le contenu de </span></strong><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; color: #231f20; mso-ansi-language: FR;" lang="FR">Charte</span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: FR;" lang="FR"> constitutionnelle de l’environnement<strong><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; color: black;">. </span></strong></span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA">در حقوق فرانسه برخلاف بخش اعظمی از قوانین اساسی دنیا، سالیان متمادی فقدان هرگونه ارجاع به محیط زیست ولزوم حفاظت از آن در قانون اساسی فرانسه احساس میگردید . این مسئله برای نخستین بار با تصویب منشور اساسی محیط زیست در سال 2005 واصلاح موادی از قانون اساسی جبران گردید.این اقدام ضرورت شناسایی، تحکیم وارتقاء یک حقوق بنیادین و اولیه را برای شهروندان در زمینه محیط زیست مطرح می نماید.در این مقاله بصورت مختصر به بررسی<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>ونقد جایگاه،کارکرد، برد حقوقی و فرآیندی<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>خواهیم پرداخت<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>که در فرانسه عنوان اساسی سازی حق بر محیط زیست را به خود گرفته است.براین اساس درقسمت نخست به بررسی مفهوم،ضرورتها وتحولات اساسی سازی حق بر محیط زیست ودر قسمت دوم اختصاصاً به تحلیل محتوای منشور اساسی محیط زیست که امروزه جزئی از قانون اساسی فرانسه است خواهیم پرداخت.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922The concept of "expediency of the system" and "its reference" in the legislative system of the Islamic Republic of Iranمفهوم «مصلحت نظام» و «مرجع تشخیص آن» در نظام قانون گذاری جمهوری اسلامی ایران229244105231FAJournal Article20090405<span style="mso-bidi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA">به دلیل تبعیت احکام شرع از مصالح و مفاسد واقعی؛ مصلحت در فقه، از اهمیت ویژهای برخوردار است. مصلحت، اساساً زیربنای تشریعات الهی و قانون گذاری اسلامی را تشکیل میدهد. مصلحتِ بسیاری از احکام شرع ثابت و لایتغیر است، اما احکامی هستند که به دلیل وابستگی آنها به اوضاع و احوال و مقتضیات خاص، از مصلحتی موقت و قابل تغییر برخوردار هستند. مرجع تشخیص این نوع مصلحت، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و در دوران غیبت، حاکم اسلامی یا ولیفقیه میباشد، که با در نظر گرفتن مصالح عام و کلی اسلام و شرایط خاص زمانی و مکانی و از طریق ردّ فروع بر اصول ثابت، احکامی موقت تحت عنوان احکام حکومتیِ مبتنی بر مصلحت صادر مینمایند.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922German Constitutional Courtدادگاه قانون اساسی آلمان245270105232FAهوشیار ویسیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20090504<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">شاید در حال حاضر تأکید بر قانون اساسی در مقایسه با دوره های قبل از چندان اهمیتی برخوردار نباشد، چرا که از نظر اکثریت غالب افراد، داشتن قانون اساسی نوشته از مسلمات است و اهمیت آن برای چهارچوب بندی نظام سیاسی </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Sakkal Majalla'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">–</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> حقوقی جامعه از آن نیز بدیهی تر است. علی رغم چنین بداهتی، آیا می توان ادعا کرد که قانون اساسی دارای ارزش چندانی نیست چرا که، شیوه حکومت در کشورهای جهان آن نیست که<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در قوانین اساسی آنها آمده است و نهاد هایی چون احزاب سیاسی، مراجع و گروههای ذی نفوذ هستند که در قانون اساسی نیامده اند، اما در امر حکومت نظارت و مشارکت می نمایند.اهمیت والای دادگاه قانون اساسی نظارت ، کنترل و حساسیت ویژه ای را می طلبد. ضرورت وجود دادگاه های قانون اساسی نشان می دهد که افکار و باور عمومی جامعه تنها شرط لازم احترام به قانون اساسی است و شروط کافی آن شامل موارد عدیده ای می گردد که دادگاه قانون اساسی ، شاید مهمترین جایگاه و نقش کلیدی دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان در قانون پایه 1949<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>موید استدلالات فوق است. نهادی قدرتمند و موثر که هیچ یک از ارگان ها ، نهادها و اشخاص عالی رتبه (رئیس جمهور قضات) از نظارت آن خارج نیستند. نگاهی به اختیارات و صلاحیت های گسترده آن ( ماده 13 قانون دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">Fcc</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">) به خوبی نشان دهنده<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>جایگاه آن در نظام حقوقی </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Sakkal Majalla'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">–</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> سیاسی آلمان بعد از جنگ جهانی دوم است. هدف این پژوهش پرداختن به زوایای متعدد چنین دادگاهی نیست، و تنها به بررسی قانونی آن بسنده می کند.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی61120090922The Role of Transparency in Achieving Good Governanceنقش شفافیت در تحقق حکمرانی مطلوب271290105233FAهرمز یزدانی زنوزکارشناس ارشد حقوق بشر از دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20090427<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA; font-weight: normal;" lang="FA">ارزیابی بانک جهانی از سیاستهای اصلاح ساختاری بویژه در آفریقا که در گزارش سال 1989 بانک جهانی منعکس شد بیانگر ناکامی این سیاستها در نیل به توسعه بود.بانک</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; font-weight: normal;" lang="AR-SA"> در گزارش سال 1989 خود در ارتباط با بحران اقتصادی در آفریقا تاکید چندانی بر کوچک کردن دولت نکرده و مفهوم حکمرانی مطلوب را برای نخستین بار در این گزارش مطرح کرده</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA; font-weight: normal;" lang="FA"> است.از نظر بانک جهانی، </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; font-weight: normal;" lang="AR-SA">بحران اقتصادی در واقع ناشی از بحران حکمرانی است </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA; font-weight: normal;" lang="FA">.</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; font-weight: normal;" lang="AR-SA"> بانک جهانی در گزارش سال 1992 خود درخصوص «توسعه و حکمرانی» چهار عنصر عمده حکمرانی مطلوب را برشمرده است و شفافیت را یکی از این عناصر دانسته</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA; font-weight: normal;" lang="FA"> است.علاوه بر نقش ابزاری شفافیت در نیل به توسعه ، قلع فساد ، بهبود حاکمیت قانون وپاسخگوئی و کارکرد سیستم دموکراتیک،حق بردسترسی به اطلاعات وحق بردانستن از حقوق بنیادین بشر می باشند.در این مقاله نقش شفافیت در نیل به حکمرانی مطلوب به عنوان بستری مساعد برای برخورداری از حقوق بشر ومکانیسمهای ایجاد و تداوم شفافیت بررسی شده است.</span>