علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی101920130922Critique of the Electoral College in the United Statesجستاری نقادانه بر مجمع انتخاباتی ایالات متحده116104251FAرحیم آل شیخدانشجوی دوره دکتری حقوق عمومی، دانشگاه تهرانJournal Article20130312<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;">American presidential elections are regarded as the most important and controversial issue in today’s democracies. Who is elected, from what party he is elected and what plans he has introduced in his election campaigns and based on what plans he has polled leave important effect on political, social and economic issues of the world. All of these sensitivities caused to draw attention to this complex process at time of American presidential elections and to start discussing how American citizens cast their vote for candidates of two important political parties of America. In this paper, American presidential elections system was studied by referring to library sources, Electoral College was explained in this process and the related questions were answered. One of these questions was how to establish the relationship between vote of any American citizen and election of American president and finally views of the opponents of this method were studied. </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین مسایل در دموکراسی های امروزی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. زیرا این که چه کسی انتخاب می شود، از چه حزبی انتخاب می شود و چه برنامه هایی را در مبارزات انتخاباتی خود معرفی کرده و بر اساس آن رأی آورده است، تأثیر مهمی بر مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان می گذارد. همه این حساسیت ها موجب شده است که در هنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توجه ها بر روی این فرآیند پیچیده متمرکز شود و بحث چگونگی رأی دهی شهروندان آمریکایی به نامزدهای دو حزب سیاسی پر اهمیت آمریکا شروع شود. در این مقاله با مراجعه به منابع کتابخانه ای به بررسی نظام انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و به توضیح مجمع انتخاباتی در این فرآیند اشاره شد و در روشن نمودن نقاط تاریک آن همت گماشته شد. از جمله این نقاط می توان به چگونگی ارتباط برقرار کردن هر رأی شهروند آمریکایی با انتخاب شدن رییس جمهور آمریکا اشاره نمود و در نهایت به بررسی نظرات مخالفان این روش پرداخته شد.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی101920130922The Study of some aspects of the parliament’s electoral law regarding the election results of the 9th Parliamentبررسی جنبههایی از نظام انتخابات مجلس در پرتو انتخابات مجلس نهم1760104252FAمرتضی انصاری دزفولیدکترای حقوق عمومیJournal Article20130220<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-language: FA;" lang="EN-GB">This article attempts to highlight the failures of the electoral system. This study is based on both ordinary and constitutional laws and also on official figures. Admittedly official figures but a little different from the previous ones March 2011 elections. The failures are always demonstrated by a certain amount of datas such as the number of electors in each voting district, the number of voters, the number of candidates and the portion of the votes won by elected members. Through more than twelve frames, we give the reader the opportunity to grasp as accurately as possible the current situation. This article is not a simplistic theoretical analysis. It includes practical and feasible solutions.</span>
<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-language: FA;" lang="EN-GB">The first part is dedicated to the study of the current system’s main problems, while the second part makes proposals in order to improve the electoral regime. We found out that some failures can be solved by a slightly change of the electoral laws, whereas other larger failures require radical changes in order to be solved. In short it is all about the overhaul of the Islamic Assembly’s electoral system. The most important change involves the bury of the two-round runoff election to be replaced by a one round majority election. However the success of this reform depends a lot on the implementation of other changes, including the reorganization of the voting districts, the creation of voter registration cards and the fairer distribution of seats among regions.</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">مقاله حاضر با تکیه بر قوانین مربوط اعم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز با استناد به آمارهای رسمی ولو پراکنده نهادهای قانونی و مسئولین انتخاباتی به بررسی چند جانبه نظام انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخته است. نارسائی ها و ایرادات این قانون با مراجعه مستمر به آمار رسمی و نتایج انتخابات مجلس بالاخص انتخابات مجلس نهم در اسفند ماه 1390، در ابعاد مختلف آن، بدون مسامحه برجسته شده و در معرض دید خواننده قرار داده شده اند. پس از بررسی مهمترین ایرادات نظام انتخابات مجلس، بخش اول مقاله عمدتا به بررسی و مقایسه حوزه های انتخاباتی در سطح استانها، بررسی وزن حوزه های انتخاباتی و نیز کاهش آراء نمایندگان اختصاص داده شده است، در بخش دوم راه حل هائی که میتوان از لحاظ نظری برای مرتفع شدن ایرادات نظام انتخاباتی درنظر گرفت و از لحاظ عملی نیز قابلیت اجرائی شدن دارند صریحا بیان و مطالعه شده اند. برخی از این ایرادات با تغییرات جزئی در قانون انتخابات قابل برطرف شدن می باشند اما برخی دیگر نیازمند تغییرات جدی تر و نگرش های نوین نسبت به نظام انتخابات مجلس بطور کلی است. اساسی ترین چاره ای که پیشنهاد شده تغییر نظام انتخاباتی دو مرحله ای موجود به نظام انتخاباتی یک مرحله ای است. موفقیت یک چنین تغییری نیازمند اجرای اصلاحات دیگری است که عمدتا شامل تقسیم بندی حوزه های انتخاباتی کشور، صدور کارت انتخاباتی برای رای دهندگان و «تقسیم» عادلانه رای دهندگان در هریک از حوزه های انتخاباتی میشوند. بررسی پیش رو صرفا علمی- نظری نبوده و جنبه کاربردی و عملی آن مد نظر نویسنده قرار گرفته است. این نکته نقش مهمی در بدیع بودن نوع بررسی دارد که از جمله از ورای 13 جدول که همگی بوسیله نویسنده با مراجعه به آمار رسمی مقامات و مراکز مختلف ذیصلاح تهیه و تدوین شده اند قابل رویت است.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی101920130922The Role of the Administrative Justice Court in the Development of Public Lawنقش رویه قضایی دیوان عدالت اداری در توسعه حقوق عمومی6196104253FAمحمد جلالیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیثریا فاطمیکارشناسی ارشد حقوق عمومیJournal Article20130410<span style="font-family: 'Calibri Light','sans-serif'; mso-ascii-theme-font: major-latin; mso-hansi-theme-font: major-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Despite the existing debates on whether or not to accept the judicial procedure as a basis for legal rules, having proper knowledge of the achievements and practical implications of this valuable source, and emphasi</span><span style="font-family: 'Calibri Light','sans-serif'; mso-ascii-theme-font: major-latin; mso-hansi-theme-font: major-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">zing</span><span style="font-family: 'Calibri Light','sans-serif'; mso-ascii-theme-font: major-latin; mso-hansi-theme-font: major-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> its applications in different legal systems indicates the undisputable capabilities and capacities of the judicial procedure in creating legal rules, supplementing existing laws, and inspiring legislators in passing new laws. The administrative justice court which is the<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>competent court to hear and resolve administrative disputes and claims and also bears the responsibility of supervising the administrative regulations’ conformity with the Islamic Sharia, creates a valuable source as the “judicial procedure of the administrative court.” And despite numerous challenges ahead of it, scrutinizing the practical procedure of this court indicates the potential in eliminating </span><span style="font-family: 'Calibri Light','sans-serif'; mso-ascii-theme-font: major-latin; mso-hansi-theme-font: major-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">legal deficiencies and also in presenting a dynamic interpretation of administrative laws that may inspire the ratification of clear, dynamic, progressive, and flawless laws and regulations in the public law sphere.</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA">علی رغم وجود اختلاف نظر در پذیرش رویه قضایی به عنوان منبع و موجد قواعد حقوقی، اشراف بر دستاوردهای این گنجینه ارزشمند و تاکید بر کاربستهای رویه قضایی در نظام حقوقی کشورها، مبیّن واقعیتی انکارناپذیر مبنی بر قابلیت و توانایی رویه قضایی در ایجاد قواعد حقوقی، تکمیل قوانین و الهام بخشی به قانونگذار در تصویب قوانین میباشد. در این میان، دیوان عدالت اداری نیز، به عنوان مرجع رسیدگی به دعاوی و شکایات اداری و نظارت بر مطابقت مقررات اداری با قانون و شرع مقدس اسلام و به عبارت دقی</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ق</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA">تـر، به عنوان دیوان عـالی اداری کشـور، موجد منبعی ارزشمند با عنوان رویه قضایی دیوان عدالت اداری است که به رغم چالشهای فرا رو، ملاحظه و مداقّه در رویه عملی این مرجع قضایی ( اعم از رویه شعب و هیات عمومی دیوان)، مبین ظرفیت بالای این منبع در رفع نارساییهای قانون و ارائه تفاسیری پویا از قوانین اداری، طرح و شناسایی قواعد</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">و گاه الهامبخشی به قانونگذار در تدوین و تصویب قوانین واضح، کامل و مترقی</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA"> در حوزه حقوق عمومی است. </span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی101920130922Assessing the Nature and Dignity of Strategic Principles of Criminal Law in the light of the doctrine of constitutionارزیابی ماهیت و منزلت اصول راهبردی حقوق کیفری در پرتو آموزه اساسیسازی97128104255FAحمیدرضا حیدرپوردانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسیژیلا بزی تنهادانشجوی دوره کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسیJournal Article20130102<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Constitutionalization is the most obvious result of<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Constitution<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>movement<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>that<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>is defined as promotion of ordinary rules rank to Constitution. The grounds of this phenomenon are objective(refer to social facts) and subjective(respect to different doctrines) and results of<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>this process are completing of Constitution and formation of Constitutional Justice. The legal basis of Constitutionalization are firstly defense of civilians fundamental rights and freedoms and secondly forbiddance of dictatorship. This phenomenon has the most important signs and impacts in the criminal law and about the Guidelines of Criminal Law and consequently each of the legal basis of Constitutionalization has the strong relation to guidelines of criminal law. According to this interpretation<span lang="AR-SA" dir="RTL">,</span> the original task of guidelines of criminal law is guaranteeing of civilians fundamental rights and freedoms. For executing this task<span lang="AR-SA" dir="RTL">,</span> conformity with the Rule of Law and guaranteeing of Constitution supremacy is necessary</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>اساسی سازی را برجسته ترین رهاورد جنبش قانون اساسی می دانند و آن را ارتقاء اعتبار قوانین و مقررات مادون قانون اساسی و هنجارها و قواعد حقوقی به سطح اصول هنجار بَرین(قانون اساسی) تعریف کرده اند. این پدیده تحول آفرین، در بسترهای عینی (مربوط به وجود واقعیت های اجتماعی) و ذهنی (مرتبط با طرح اندیشه ها و آرای گونه گون) ظهور یافته و تأثیرات مهمی شامل تکامل قانون اساسی و تکوین دادگستری (عدالت اساسی) داشته است. علاوه بر این، مبانیِ اساسی سازی را می توان، دفاع از حق ها وآزادیهای بنیادینِ شهروندی و جلوگیری از خودکامگیِ قدرت دانست. بر همین راستا، اهمیت این فرایند، در رابطه با اصول راهبردی حقوق کیفری که در واقع، مبانی و بنیان های حقوق کیفری هستند، بسیار فزاینده خواهد بود و هر یک از مبانی اساسی سازی نیز پیوندی تنگاتنگ با اصول راهبردی حقوق کیفری خواهند داشت. در این زمینه، باید همواره منزلت والای حق ها و آزادی های بنیادینِ شهروندی که رسالت اصول راهبردی حقوق کیفری، تضمین آن هاست را پاس داشت و به دو اصل اساسیِ حاکمیت قانون و صیانت از برتری هنجار بَرین (قانون اساسی)، مقید بود. </span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی101920130922Tarry in Tow major basis of Participation right of citizensدرنگی در دو مبنای کلان حق مشارکت شهروندان129152104257FAحسین رحمت الهیاستادیار دانشگاه تهران پردیس قماحسان آقا محمد آقاییدانشجوی دکتری حقوق عمومیJournal Article20130217<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;">The fundamental self determination right is explanatory spectrum of basis and roots that be support from mastery and legitimacy of people in appointment of self destiny. However in Lapse be discolored this Philanthropic, current and clear sources, but still the point start for recognized of citizen rights and the station of illustration of possibility of state in reception of public governance of citizens. To belief in essay, tarry in major two aspects theoretical–discourse of research along with minor theories and discourses, from between too roots of participation right could be help in perception and understanding of participation right as a valuable and gentle right. Thus be trying by direction of stress to new basis and roots; Analyzing necessity of notice and guaranty to fundamental of participation right.</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">حق بنیادین مشارکت شهروندان در اداره همه جانبه امور خویش، بیانگر طیف وسیعی از مبانی و خاستگاه هایی است که</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">بر سلطه و حقانیت همگانی مردم در به دست گیری زمام امور خود در جامعه سیاسی، مهر تأیید</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">می زنند.</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هر چند این سرچشمه های جاری و زلال و بشر دوستانه، در گذر زمان صافی و گوارایی شان رنگ باخته؛ هنوز نقطه آغازینی برای به رسمیت شناسی حق های شهروندی و محملی برای برجسته سازی تعهدات دولت در قبال پذیرش حاکمیتِ همگانی شهروندان، در دوران جدید، محسوب می شوند. به باور این نوشتار، از میان خاستگاه های بسیارِ حق مشارکت، درنگ در دو مجرای کلان نظری- گفتمانی مسأله پژوهش، همراه با خرده نظریات و گفتمان های آن، می تواند در فهم و پردازش حق مشارکت شهروندان، به مثابه حقی اصیل و خطیر، یاری رسان باشد. از این رو می کوشد تا یافته های پژوهش را در جهت اثبات مدعای مقاله؛ یعنی تأکید بر ضرورت توجه و تضمین حق بنیادین مشارکت شهروندان از رهگذر مبانی و خاستگاه های آن، به روش توصیف و تحلیل داده ها، به کار برد.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی101920130922Raising the Representative Concept in Constitutional Revolution of Iranبرآمدن مفهوم نمایندگی در انقلاب مشروطیت ایران153180104258FAعلیاکبر گرجی ازندریانیعضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیفردین مرادخانیدکتری حقوق عمومیJournal Article20130213<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;">The concept of representative is one of the most important concepts in constitutionalism theory that is the start point of many another concepts. The constitutional revolution could familiar Iranians with this important concept for the first time, at first and in other discussions of intellectuals it was obscure still. But with successfully of revolution and establishment the first parliament, made important discussions on this concept and relatively cleared its scopes and its meaning. This essay after a short view to the discussions of intellectuals, investigated the forming of this concept among clergymen's discussions and the fist parliament.</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA">مفهوم نمایندگی از مهمترین مفاهیم در نظریه مشروطیت است که نقطه آغاز بسیاری از مفاهیم دیگر نیز می باشد. انقلاب مشروطیت توانست برای نخستین بار ایرانیان را با این مفهوم مهم آشنا کند. در آغاز و در مباحث روشنفکران این مفهوم هنوز مبهم بود. اما با پیروزی انقلاب و تاسیس مجلس اول مباحث مهمی بر سر این مفهوم شکل گرفت و تا حدود زیادی مرزهای این مفهوم و معنای آن روشن شد. </span>
<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA">این مقاله پس از نگاهی به مباحث روشنفکران، شکلگیری این مفهوم در خلال مباحث فقیهان و مجلس اول را بررسی خواهد کرد.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی101920130922Basis of Professional Parliamentary Monitoring: Dignity of Representation and Parliamentمبنای اعمال نظارت حرفهای پارلمانی: منزلت نمایندگی و پارلمان181202104259FAمحمد رضا ویژهاستادیار دانشگاه علامه طباطباییآزاد رضاییدانشجوی دکتری حقوق عمومیJournal Article20130220<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Parliamentarians as a category of Public Law bodies have the important functions of Legislation and Monitoring that affects range of citizens and officials and directly is in relationship with public Interests. For this reason, it is possible to be taken bribe and influenced in performance their duties and as a result, the public interests would be forgotten and Public Trust in them would be damaged. To prevent such threats, many countries have predicted professional obligations for Representatives that is retentive of their position. The question is, whether the definition of ensuring Representatives’ position as the sublime goal of professional obligations, is the dignity of Representation and Parliament or Representatives fundamental Rights? It seems that ensuring of Representatives’ position as centre of professional monitoring on Representative Conduct, is the dignity of Representation and Parliament not Representatives fundamental Rights.</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نمایندگان پارلمان به عنوان دستهای از مراجع حقوق عمومی، کارکردهای مهم قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارند که طیف وسیعی از شهروندان و دیگر مقامات را تحت تأثیر قرار داده و مستقیماً با منافع عمومی در ارتباط است. به همین دلیل، ممکن است در هنگام انجام وظایف خود به طرق مختلف تطمیع شده یا تحت نفوذ قرار گیرند و در نتیجهی این امر منافع عمومی به فراموشی سپرده شده و اعتماد عمومی به آنها خدشهدار شود. برای جلوگیری از بروز چنین تهدیداتی، در بسیاری از کشورها، تکالیف حرفهای را برای نمایندگان پیشبینی کردهاند که به نوعی ضامن جایگاه آنها میباشد. حال سؤال این است که آیا منظور از تضمین جایگاه نمایندگان به عنوان غایت اعمال تکالیف حرفهای، شأن و منزلت سمت نمایندگی و پارلمان است یا حقهای بنیادین نمایندگان؟ به نظر میرسد که منظور از تضمین جایگاه نمایندگان به عنوان محور نهاد نظارت حرفهای بر رفتار نمایندگان، شأن و منزلت سمت نمایندگی و پارلمان است نه حقهای نمایندگان.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی101920130922The Right to Education of Mentally Disabled Childrenحق بر آموزش کودکان دارای معلولیت ذهنی از منظر حقوق بین الملل بشر و حقوق ایران203258104260FAرضا اسلامیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیفائزه امجدیانکارشناس ارشد حقوق بشر دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130408<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;">This article first reviews the concept of the education for children as well as the children with disabilities, and studies the equal opportunities for mentally disabled children to participate in the society in general and in educational institutes in particular. The article then focuses on the right of these children to have access to schools, vocational institutes and necessary technology to fulfill the needs for education. The article also stresses the importance of adaptation policies and rehabilitation programs by the states as well as the need for legal protection and guarantees.</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">حق بر آموزش امروزه به عنوان یکی از مهمترین حقهای بشری در اسناد بینالمللی و منطقهای مورد تصریح و تأکید قرار گرفته است. با وجود این شمول این حق برکودکان دارای معلولیتهای ذهنی همواره با برخی ابهام ها و تردیدهایی مواجهه بوده است و بسیاری از دولتها به بهانههای مختلف از زیر بار تعهدات خود نسبت به آموزش کودکان دارای معلولیتهای ذهنی شانه خالی مینمایند. این در حالی است که آموزش به عنوان زیربنای سازنده درک و فهم بشر از جمله حقوقی است که نه تنها خود به تنهایی و فینفسه از جمله مهمترین حقهای بشر تلقی میگردد بلکه به عنوان مجرای شناخت و درک سایر حقهای بشر و اعمال بهتر آنها نیز تلقی میگردد، بنابراین نمیتوان به بهانههایی نظیر توانایی کم کودکان دارای معلولیتهای ذهنی، آموزشپذیری، کمبود امکانات و ... این کودکان را از یک حق اساسی و مسلم محروم نمود. آموزش کودکان دارای معلولیتهای ذهنی، ویژگیها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که همواره میبایست مورد توجه قرار گیرد. از جمله این خصوصیات و ویژگیها استفاده از امکانات و وسایل خاص آموزشی و معلمین و مربیان متخصص و توجه به دو اصل مهم توانبخشی و عادیسازی میباشد.</span>