2024-03-28T13:03:34Z
https://www.asasimag.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13720
حقوق اساسی
1390
8
16
خصوصی سازی و توسعه حقوق بشر
رضا
اسلامی
لادن
فرومند
Access the game
خصوصیسازی
توسعه حقوق بشر
توسعه پایدار
مشارکت عمومی
حاکمیت قانون
پاسخگویی
مسئولیت پذیری
2012
03
19
1
42
https://www.asasimag.ir/article_104420_95543f96910cff19fb1077b3bf53fa4b.pdf
حقوق اساسی
1390
8
16
بررسی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری با نگاهی به حقوق فرانسه
جواد
تقی زاده
سعید
رضایی
شورای نگهبان با تشکیل هیأت نظارت مرکزی، هیأت نظارت استان، هیأت نظارت شهرستان، هیأت نظارت بخش و تعیین ناظران در شعب اخذ رأی، وظیفه نظارت خویش بر انتخابات را در سه مرحله قبل از روز رأیگیری، در روز رأیگیری، و پس از روز رأیگیری انجام میدهد. تأیید صلاحیت داوطلبان انتخاب ریاست جمهوری نیز طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان میباشد. بسیاری از شرایط انتخاب پذیری برای تصدی ریاست جمهوری غیر قابل ارزیابی میباشند که این مسأله توان مانور شورای نگهبان را در تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان افزایش داده است. شورای نگهبان در کلیه مراحل در صورت اثبات تخلف با ذکر دلیل نسبت به ابطال یا توقف انتخابات در سراسر کشور و یا بعضی از مناطق اقدام میکند. رسیدگی به شکایات انتخاباتی و در نهایت اعلام نتایج قطعی انتخابات با شورای نگهبان است. در فرانسه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای قانون اساسی است. این شورا بر حسن اجرای انتخابات ریاست جمهوری مراقبت و به اعتراضات رسیدگی و نتایج نهایی انتخابات را اعلام میکند.
نظارت
انتخابات ریاست جمهوری
شورای نگهبان
شورای قانون اساسی
2012
02
20
43
66
https://www.asasimag.ir/article_104421_a392f317f13d0bd38e0810a34db403c7.pdf
حقوق اساسی
1390
8
16
تحلیل نظام حقوقی حاکم بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
علیاکبر
گرجی ازندریانی
سیما
شهسوار
عصر حاضر، عصر حاکمیت رو به تزاید رسانه ها بر افکار عمومی و سرنوشت جوامع است. دنیای شگفت انگیز ارتباطات، به ویژه در دهه های اخیر، کلیه مناسبات بشری را دگرگون ساخته و دسترسی انسان به ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی از طریق فناوریهای پیشرفته و سرمایه گذاری های کلان دولت ها در این زمینه، تعریف جدیدی از قدرت و موازنه آن در دنیای کنونی ارائه داده است. در این میان دانش حقوق در تلاش است که ضمن شناسایی عرصه های نوینی که نیازمند تنظیم روابط است، قواعد مربوط به هر حوزه را بیان نموده و در فرآیندی از کنش ها و واکنش ها و بررسی حلقه های بازخوردی، مناسب ترین،کارآمدترین و اثربخش ترین قواعد را تعیین کند. در میان انبوه رسانه های جمعی، امروزه دو رسانه رادیو و تلویزیون علاوه بر اهمیت فوق العاده، از جمله محبوب ترین رسانه ها نیز محسوب می شوند. این امر زمانی حالت جدی تری به خود می گیرد که بدانیم در ایران دولت به عنوان تنها متولی ساخت و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی شناخته می شود. بنابراین بررسی نظام حقوقی حاکم بر صدا و سیما که جنبه انحصاری دارد، توجه خاص و ویژه ای را می طلبد.
رسانه های عمومی
سازمان صدا و سیما
اساسنامه سازمان
حقوق رادیو و تلویزیون
رسانه خصوصی
2012
03
19
67
82
https://www.asasimag.ir/article_104422_f47c6c973d659931811a4757415e7255.pdf
حقوق اساسی
1390
8
16
امنیت انسانی آوارگان داخلی
زهرا
ضیافتی صباغ
بیخانمانی رویدادی است که حیات یک فرد را به کلی دگرگون میسازد. آوارگان در کنار سرکوب انواع نیازهای خود از قبیل نیازهای اقتصادی، اجتماعی، مدنی و ...، به جهت تجربه بالاترین سطوح ترس و تحقیر، به شدت آسیبپذیر بوده و با مشکلات عدیدهای مواجهند. افزایش روبه رشد تعداد افراد بیخانمان (و تمرکز بیش از یک سوم آوارگان سراسر جهان در قاره آفریقا) سبب معطوف شدن توجهات بینالمللی بر این رویداد در طی بیست سال گذاشته شده است.
نوشتار حاضر ضمن تعریف مفهوم امنیت انسانی و بیان چارچوب مفهومی آوارگی داخلی، به تحلیل جزئیات مشکلات آوارگان و راهکارهای موجود پرداخته و به دنبال تشریح این امر است که به جهت آسیب پذیری شدید این افراد در نتیجه نقض حقوق انسانیشان، تنها شیوهحل معضل، ایفای تعهد توسط دولتها و نهادهای بینالمللی است تا آنجا که آوارگان در دسترسی به خدمات درمانی، خوراک، مسکن، ابزارهای کسب درآمد و ... با آسیبپذیری ویژهای مواجه نبوده و بدون تبعیض و در برابری کامل با سایرین، از حقوق انسانی خود بهرهمند شوند.
امنیت انسانی
حقوق بشر
بیخانمانی
آوارگان داخلی و پناهندگان
2012
03
19
83
108
https://www.asasimag.ir/article_104423_7d34f45dd53c00745531b5193116a3b8.pdf
حقوق اساسی
1390
8
16
تکوین نظام حقوقی بودجه در ایران
حمید
قهوه چیان
یکی از شاهراه های ورود به حقوق اساسی، حقوق مالیه عمومی است. این رشته به دلیل تکویناش در بستر زمانی و مکانی خاص و تحولات تاریخی و فرهنگی، مفهومی متکثر است. بنابراین شناخت اجزای آن و به ویژه نظام حقوقی بودجه جز با تدقیق در تکوین تاریخی آن شناخت کاملی نخواهد بود. نهادگرایی به عنوان یکی از گرایش های اقتصاد سیاسی به دلیل نگرش محیطی و شرایط موجود در کشورهای در حال توسعه و از طریق تأکید بر شناخت نهاد و تاریخ این جوامع ظرفیت کافی برای این که به عنوان یک نظریه منحصر به فرد برای برونرفت مشکلات جاری سیستم بودجه در نظر گرفته شود، برخوردار است. لذا در این مقاله به تحلیلی تاریخی از نظام حقوقی بودجه در ایران- که متأثر از تحلیل نهادی است- خواهیم پرداخت.
بودجه
نگاه تاریخی
نهادگرایی
مالکیت خصوصی
2012
03
19
109
140
https://www.asasimag.ir/article_104424_1b51eac333367098113647c9df3b811a.pdf
حقوق اساسی
1390
8
16
نگرشی بر وضعیت حقوقی معلولان در ایران (در پرتو حمایت های رفاهی و مدنی دولت)
سیدمحمدحسین
نصیب
عبادالله
جهانبین
سیدفخرالدین
جهانبین
معلولان به عنوان طیفی از اقلیت های یک جامعه همواره به نوعی در معرض تضییع حقوق خود می باشند که ضرورت گذار از نگرش «ترحم محورانه» به «حق مدارانه» درفرآیند زندگی اجتماعی و بسترهای مقررات گذاری به عنوان ضرورت مبنای آن لازم می آید. در این مقاله با توجه به فرضیه عدم رعایت اصل برابری و انصاف و همچنین عدم وجود ضمانت های اجرایی قوی برای قوانین و مقررات مربوطه، لزوم بازنگری آن ها مورد بررسی و تأکید قرارگرفته است. بر این اساس بنا بر ضرورت، معلولیت و مفاهیم وابسته به آن، با توجه به نگرش قوانین داخلی برخی از کشورها و نیز اسناد حقوقی بین المللی جهت تبیین موضوع، بازتعریف شده است. سپس تکالیف دولت در دو بخش حمایت های رفاهی و مدنی با لحاظ بعضی ضرورت های حقوق بشری قواعد بین المللی، مقررات داخلی سایرکشورها، قانون اساسی و قوانین عادی و مقررات موجود در ایران، با نگاه به اصل بهره گیری برابر از فرصت ها، تبعیض مثبت و تمهیدات ارفاقی لازم در خصوص معلولان، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. نقاط ضعف و قوت آن در مراحل قانونگذاری و اجرایی، با استناد به قوانین و واقعیت های موجود در جامعه بررسی و شناسانده شده است. این نوشتار درصدد ارائه سازوکار ارتقای صیانت بیشتر از حقوق ناتوانان، بهینه کردن وضعیت موجود و تغییر در نگرش عمومی جامعه نسبت به این قشر می باشد و از سوی دیگر ضرورت اصلاح، تدوین و تهیه مقررات شایسته به نحوی که بتواند تضمین کننده حقوقشان باشد، آشکار میگردد.
معلولیت
توانبخشی
رفاه
برابری
تکالیف دولت
حقوق بشر
2012
03
19
141
168
https://www.asasimag.ir/article_104425_74ffa8036a6fcc3058a1e214b28345ce.pdf
حقوق اساسی
1390
8
16
شورای دستگاههای نظارتی: شکلگیری، جایگاه و صلاحیتها
حامد
نیکونهاد
مقوله نظارت کارآمد، بیتردید، یکی از ارکان نظام حقوق اساسی مطلوب است. اندیشیدن سازوکار نظارتی شایسته به منظور تحقق مطلوب آرمانهای نظام سیاسی، ضرورتی آشکار است. وجود اهرمهای نظارتی متعدد در قوای سهگانه و سایر نهادها، اگرچه لازم است، اما لزوماً منجر به دستیابی نظام حقوقی به اهداف خود نمیشود. اقدامات ناهماهنگ و موازیگونه نظارتی میتواند الگوی ناکارآمد نظارتی را پدید آورد؛ به نحوی که هم نقاط ضعف ساختار اداری پنهان بماند و هم هزینههای سنگینی بر بودجه عمومی تحمیل شود. شورای دستگاههای نظارتی کشور به عنوان نهادی فرآبخشی و هماهنگکننده با هدف تأمین این ضرورت پا به عرصه نظام حقوقی ایران نهاد. علیرغم گذشت حدود 5 سال از تشکیل و آغاز به کار این شورا، جامعه حقوقی و دانشگاهی کشور هنوز با این نهاد اساسی نوظهور آشنا نیست. در این مقاله سعی شده با مطالعه مستند و تحلیلی فرآیند شکلگیری این شورا، جایگاه و صلاحیت آن در نظام حقوق اساسی بررسی گردد.
شورای دستگاههای نظارتی کشور
نهادهای نظارتی
نظارت
هماهنگی
کارآیی
2012
03
19
169
197
https://www.asasimag.ir/article_104427_c1984945ada483f34b1020186d39ec4f.pdf