2024-03-28T19:45:24Z
https://www.asasimag.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13717
حقوق اساسی
1392
10
19
جستاری نقادانه بر مجمع انتخاباتی ایالات متحده
رحیم
آل شیخ
یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین مسایل در دموکراسی های امروزی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. زیرا این که چه کسی انتخاب می شود، از چه حزبی انتخاب می شود و چه برنامه هایی را در مبارزات انتخاباتی خود معرفی کرده و بر اساس آن رأی آورده است، تأثیر مهمی بر مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان می گذارد. همه این حساسیت ها موجب شده است که در هنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توجه ها بر روی این فرآیند پیچیده متمرکز شود و بحث چگونگی رأی دهی شهروندان آمریکایی به نامزدهای دو حزب سیاسی پر اهمیت آمریکا شروع شود. در این مقاله با مراجعه به منابع کتابخانه ای به بررسی نظام انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و به توضیح مجمع انتخاباتی در این فرآیند اشاره شد و در روشن نمودن نقاط تاریک آن همت گماشته شد. از جمله این نقاط می توان به چگونگی ارتباط برقرار کردن هر رأی شهروند آمریکایی با انتخاب شدن رییس جمهور آمریکا اشاره نمود و در نهایت به بررسی نظرات مخالفان این روش پرداخته شد.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
مجمع انتخاباتی
رأی مردم
مخالفان با نظام انتخاباتی آمریکا
2013
09
22
1
16
https://www.asasimag.ir/article_104251_dd3b8dcc0aa6ceff7446e2201cbba46d.pdf
حقوق اساسی
1392
10
19
بررسی جنبههایی از نظام انتخابات مجلس در پرتو انتخابات مجلس نهم
مرتضی
انصاری دزفولی
مقاله حاضر با تکیه بر قوانین مربوط اعم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز با استناد به آمارهای رسمی ولو پراکنده نهادهای قانونی و مسئولین انتخاباتی به بررسی چند جانبه نظام انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخته است. نارسائی ها و ایرادات این قانون با مراجعه مستمر به آمار رسمی و نتایج انتخابات مجلس بالاخص انتخابات مجلس نهم در اسفند ماه 1390، در ابعاد مختلف آن، بدون مسامحه برجسته شده و در معرض دید خواننده قرار داده شده اند. پس از بررسی مهمترین ایرادات نظام انتخابات مجلس، بخش اول مقاله عمدتا به بررسی و مقایسه حوزه های انتخاباتی در سطح استانها، بررسی وزن حوزه های انتخاباتی و نیز کاهش آراء نمایندگان اختصاص داده شده است، در بخش دوم راه حل هائی که میتوان از لحاظ نظری برای مرتفع شدن ایرادات نظام انتخاباتی درنظر گرفت و از لحاظ عملی نیز قابلیت اجرائی شدن دارند صریحا بیان و مطالعه شده اند. برخی از این ایرادات با تغییرات جزئی در قانون انتخابات قابل برطرف شدن می باشند اما برخی دیگر نیازمند تغییرات جدی تر و نگرش های نوین نسبت به نظام انتخابات مجلس بطور کلی است. اساسی ترین چاره ای که پیشنهاد شده تغییر نظام انتخاباتی دو مرحله ای موجود به نظام انتخاباتی یک مرحله ای است. موفقیت یک چنین تغییری نیازمند اجرای اصلاحات دیگری است که عمدتا شامل تقسیم بندی حوزه های انتخاباتی کشور، صدور کارت انتخاباتی برای رای دهندگان و «تقسیم» عادلانه رای دهندگان در هریک از حوزه های انتخاباتی میشوند. بررسی پیش رو صرفا علمی- نظری نبوده و جنبه کاربردی و عملی آن مد نظر نویسنده قرار گرفته است. این نکته نقش مهمی در بدیع بودن نوع بررسی دارد که از جمله از ورای 13 جدول که همگی بوسیله نویسنده با مراجعه به آمار رسمی مقامات و مراکز مختلف ذیصلاح تهیه و تدوین شده اند قابل رویت است.
قانون انتخابات
مجلس شورای اسلامی
انتخابات مجلس نهم
نظام انتخاباتی
حوزههای انتخاباتی
2013
09
22
17
60
https://www.asasimag.ir/article_104252_1b42aff42de6ac945322763dcf7453cd.pdf
حقوق اساسی
1392
10
19
نقش رویه قضایی دیوان عدالت اداری در توسعه حقوق عمومی
محمد
جلالی
ثریا
فاطمی
علی رغم وجود اختلاف نظر در پذیرش رویه قضایی به عنوان منبع و موجد قواعد حقوقی، اشراف بر دستاوردهای این گنجینه ارزشمند و تاکید بر کاربستهای رویه قضایی در نظام حقوقی کشورها، مبیّن واقعیتی انکارناپذیر مبنی بر قابلیت و توانایی رویه قضایی در ایجاد قواعد حقوقی، تکمیل قوانین و الهام بخشی به قانونگذار در تصویب قوانین میباشد. در این میان، دیوان عدالت اداری نیز، به عنوان مرجع رسیدگی به دعاوی و شکایات اداری و نظارت بر مطابقت مقررات اداری با قانون و شرع مقدس اسلام و به عبارت دقیقتـر، به عنوان دیوان عـالی اداری کشـور، موجد منبعی ارزشمند با عنوان رویه قضایی دیوان عدالت اداری است که به رغم چالشهای فرا رو، ملاحظه و مداقّه در رویه عملی این مرجع قضایی ( اعم از رویه شعب و هیات عمومی دیوان)، مبین ظرفیت بالای این منبع در رفع نارساییهای قانون و ارائه تفاسیری پویا از قوانین اداری، طرح و شناسایی قواعدو گاه الهامبخشی به قانونگذار در تدوین و تصویب قوانین واضح، کامل و مترقی در حوزه حقوق عمومی است.
رویه قضایی
رای وحدترویه
حقوق عمومی
اصول کلی حقوق عمومی
دیوان عدالت اداری
2013
09
22
61
96
https://www.asasimag.ir/article_104253_c41c41880e9a6c790e8aabca2b26d5d5.pdf
حقوق اساسی
1392
10
19
ارزیابی ماهیت و منزلت اصول راهبردی حقوق کیفری در پرتو آموزه اساسیسازی
حمیدرضا
حیدرپور
ژیلا
بزی تنها
اساسی سازی را برجسته ترین رهاورد جنبش قانون اساسی می دانند و آن را ارتقاء اعتبار قوانین و مقررات مادون قانون اساسی و هنجارها و قواعد حقوقی به سطح اصول هنجار بَرین(قانون اساسی) تعریف کرده اند. این پدیده تحول آفرین، در بسترهای عینی (مربوط به وجود واقعیت های اجتماعی) و ذهنی (مرتبط با طرح اندیشه ها و آرای گونه گون) ظهور یافته و تأثیرات مهمی شامل تکامل قانون اساسی و تکوین دادگستری (عدالت اساسی) داشته است. علاوه بر این، مبانیِ اساسی سازی را می توان، دفاع از حق ها وآزادیهای بنیادینِ شهروندی و جلوگیری از خودکامگیِ قدرت دانست. بر همین راستا، اهمیت این فرایند، در رابطه با اصول راهبردی حقوق کیفری که در واقع، مبانی و بنیان های حقوق کیفری هستند، بسیار فزاینده خواهد بود و هر یک از مبانی اساسی سازی نیز پیوندی تنگاتنگ با اصول راهبردی حقوق کیفری خواهند داشت. در این زمینه، باید همواره منزلت والای حق ها و آزادی های بنیادینِ شهروندی که رسالت اصول راهبردی حقوق کیفری، تضمین آن هاست را پاس داشت و به دو اصل اساسیِ حاکمیت قانون و صیانت از برتری هنجار بَرین (قانون اساسی)، مقید بود.
قانون اساسی
اساسی سازی
اصول بنیادین حقوق کیفری
حق ها و آزادیهای بنیادین
اصل حاکمیت قانون
اصل صیانت از برتری قانون اساسی
2013
09
22
97
128
https://www.asasimag.ir/article_104255_fa9cedf1df76cae0f9e73f65ba76aefd.pdf
حقوق اساسی
1392
10
19
درنگی در دو مبنای کلان حق مشارکت شهروندان
حسین
رحمت الهی
احسان
آقا محمد آقایی
حق بنیادین مشارکت شهروندان در اداره همه جانبه امور خویش، بیانگر طیف وسیعی از مبانی و خاستگاه هایی است کهبر سلطه و حقانیت همگانی مردم در به دست گیری زمام امور خود در جامعه سیاسی، مهر تأییدمی زنند.هر چند این سرچشمه های جاری و زلال و بشر دوستانه، در گذر زمان صافی و گوارایی شان رنگ باخته؛ هنوز نقطه آغازینی برای به رسمیت شناسی حق های شهروندی و محملی برای برجسته سازی تعهدات دولت در قبال پذیرش حاکمیتِ همگانی شهروندان، در دوران جدید، محسوب می شوند. به باور این نوشتار، از میان خاستگاه های بسیارِ حق مشارکت، درنگ در دو مجرای کلان نظری- گفتمانی مسأله پژوهش، همراه با خرده نظریات و گفتمان های آن، می تواند در فهم و پردازش حق مشارکت شهروندان، به مثابه حقی اصیل و خطیر، یاری رسان باشد. از این رو می کوشد تا یافته های پژوهش را در جهت اثبات مدعای مقاله؛ یعنی تأکید بر ضرورت توجه و تضمین حق بنیادین مشارکت شهروندان از رهگذر مبانی و خاستگاه های آن، به روش توصیف و تحلیل داده ها، به کار برد.
حق بنیادین مشارکت
حق تعیین سرنوشت
مبانی نظری حق مشارکت
مبانی گفتمانی حق مشارکت
حکم رانی همگانی
2013
09
22
129
152
https://www.asasimag.ir/article_104257_77c5749ab15f6f392c5d04007d76c483.pdf
حقوق اساسی
1392
10
19
برآمدن مفهوم نمایندگی در انقلاب مشروطیت ایران
علیاکبر
گرجی ازندریانی
فردین
مرادخانی
مفهوم نمایندگی از مهمترین مفاهیم در نظریه مشروطیت است که نقطه آغاز بسیاری از مفاهیم دیگر نیز می باشد. انقلاب مشروطیت توانست برای نخستین بار ایرانیان را با این مفهوم مهم آشنا کند. در آغاز و در مباحث روشنفکران این مفهوم هنوز مبهم بود. اما با پیروزی انقلاب و تاسیس مجلس اول مباحث مهمی بر سر این مفهوم شکل گرفت و تا حدود زیادی مرزهای این مفهوم و معنای آن روشن شد.
این مقاله پس از نگاهی به مباحث روشنفکران، شکلگیری این مفهوم در خلال مباحث فقیهان و مجلس اول را بررسی خواهد کرد.
مشروطیت
نمایندگی
مجلس
ملت
2013
09
22
153
180
https://www.asasimag.ir/article_104258_4cb9e90b7817970592ac3d60d048f638.pdf
حقوق اساسی
1392
10
19
مبنای اعمال نظارت حرفهای پارلمانی: منزلت نمایندگی و پارلمان
محمد رضا
ویژه
آزاد
رضایی
نمایندگان پارلمان به عنوان دستهای از مراجع حقوق عمومی، کارکردهای مهم قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارند که طیف وسیعی از شهروندان و دیگر مقامات را تحت تأثیر قرار داده و مستقیماً با منافع عمومی در ارتباط است. به همین دلیل، ممکن است در هنگام انجام وظایف خود به طرق مختلف تطمیع شده یا تحت نفوذ قرار گیرند و در نتیجهی این امر منافع عمومی به فراموشی سپرده شده و اعتماد عمومی به آنها خدشهدار شود. برای جلوگیری از بروز چنین تهدیداتی، در بسیاری از کشورها، تکالیف حرفهای را برای نمایندگان پیشبینی کردهاند که به نوعی ضامن جایگاه آنها میباشد. حال سؤال این است که آیا منظور از تضمین جایگاه نمایندگان به عنوان غایت اعمال تکالیف حرفهای، شأن و منزلت سمت نمایندگی و پارلمان است یا حقهای بنیادین نمایندگان؟ به نظر میرسد که منظور از تضمین جایگاه نمایندگان به عنوان محور نهاد نظارت حرفهای بر رفتار نمایندگان، شأن و منزلت سمت نمایندگی و پارلمان است نه حقهای نمایندگان.
تکالیف حرفهای
حقهای بنیادین
نمایندگان پارلمان
نظارت حرفهای
اعتماد عمومی
2013
09
22
181
202
https://www.asasimag.ir/article_104259_21825b416a0a538e790400d1866142f0.pdf
حقوق اساسی
1392
10
19
حق بر آموزش کودکان دارای معلولیت ذهنی از منظر حقوق بین الملل بشر و حقوق ایران
رضا
اسلامی
فائزه
امجدیان
حق بر آموزش امروزه به عنوان یکی از مهمترین حقهای بشری در اسناد بینالمللی و منطقهای مورد تصریح و تأکید قرار گرفته است. با وجود این شمول این حق برکودکان دارای معلولیتهای ذهنی همواره با برخی ابهام ها و تردیدهایی مواجهه بوده است و بسیاری از دولتها به بهانههای مختلف از زیر بار تعهدات خود نسبت به آموزش کودکان دارای معلولیتهای ذهنی شانه خالی مینمایند. این در حالی است که آموزش به عنوان زیربنای سازنده درک و فهم بشر از جمله حقوقی است که نه تنها خود به تنهایی و فینفسه از جمله مهمترین حقهای بشر تلقی میگردد بلکه به عنوان مجرای شناخت و درک سایر حقهای بشر و اعمال بهتر آنها نیز تلقی میگردد، بنابراین نمیتوان به بهانههایی نظیر توانایی کم کودکان دارای معلولیتهای ذهنی، آموزشپذیری، کمبود امکانات و ... این کودکان را از یک حق اساسی و مسلم محروم نمود. آموزش کودکان دارای معلولیتهای ذهنی، ویژگیها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که همواره میبایست مورد توجه قرار گیرد. از جمله این خصوصیات و ویژگیها استفاده از امکانات و وسایل خاص آموزشی و معلمین و مربیان متخصص و توجه به دو اصل مهم توانبخشی و عادیسازی میباشد.
حق برآموزش
کودکان دارای معلولیتهای ذهنی
عادیسازی و توانبخشی
2013
09
22
203
258
https://www.asasimag.ir/article_104260_008550b42dc5d32ea303cb4769a59895.pdf