علی اکبر گرجی اَزَندَریانی
حقوق اساسی
6
12
2010
03
20
بررسی میزان توجه به حقوق ملت در محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی
1
18
FA
حسین
رحمت الهی
استادیار حقوق عمومی، دانشگاه تهران
رضوان
حکیم زاده
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
کمال
دراتی
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
سید موسی
علیزاده طباطبایی
کارشناس ارشد حقوق عمومی، دانشگاه تهران
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه به حقوق ملت در محتوای کتابهای درسی مدارس جمهوری اسلامی ایران میپردازد. حقوق ملت جزئی از حقوق بشر است که توسط دولت و از طریق قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است؛ لذا انتظار توجه به آن از طریق آموزش و پرورش رسمی وجود دارد. پژوهش حاضر از نوع زمینهیابی بوده و در دو مرحله انجام شده است: مرحله اول شامل مطالعه پیشینه و مبانی اساسی حقوق ملت از دیدگاه صاحبنظران و متخصصین موضوع، و همچنین بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای استنباط و استخراج مؤلفههای اساسی حقوق ملت میباشد که با روش تحلیلی و با استفاده از منابع مستند و مکتوب انجام شده است. مرحله دوم شامل تحلیل محتوای برنامههای درسی میباشد و در این مرحله میزان همخوانی این برنامهها با مؤلفههای اساسی حقوق<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>ملت مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کتابهای تعلیمات اجتماعی و جامعهشناسی مراحل آموزش رسمی در ایران (قبل از دانشگاه) تشکیل میدهند که توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج بهدست آمده، از روشهای توصیفی و استنباطی آماری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد کتابهای درسی فعلی تا وضعیت مطلوب از نظر توجه به آموزش حقوق ملت فاصله دارند. گرچه برخی از مؤلفههای حقوق ملت مانند حق مشارکت در تعیین سرنوشت مورد توجه قرار گرفتهاند، اما اکثر آنها مانند حقوق و آزادیهای فکری، بهطور مطلوب مورد توجه قرار نگرفتهاند. </span>
حقوق بشر,برنامههای درسی,حقوق ملت,آموزش حقوق
https://www.asasimag.ir/article_105088.html
https://www.asasimag.ir/article_105088_5dc03464a310aebcec10183382fcb53b.pdf
علی اکبر گرجی اَزَندَریانی
حقوق اساسی
6
12
2010
03
20
مسئولیت مدنی دولت از مصونیت تا مسئولیت
19
52
FA
مشتاق
زرگوش
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس.
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">این مقاله در تلاش است تا با تأمل در حقوقی ایران و دیگر نظام های مختلف حقوقی، تصویری روشن تر از وضعیت مصونیت و مسئولیت مدنی دولت ارائه نماید. برای شناساندن گستره مسئولیت و مصونیت دولت در حقوق مسئولیت مدنی دولت، این نوشته در ابتدا، مفهوم مسئولیت و موقعیت تاریخی- تحولی آن را مطرح نموده و سپس، جایگاهی را که این تأسیس در حقوق مسئولیت مدنی دولت ـ در نظام های مطرح حقوقی و نیز ایران ـ دارد، مورد بررسی قرار داده است. همین چیدمان به صورتی مستتر در متن، در خصوص مصونیت دولت نیز تا اندازه زیادی، رعایت شده است. نتیجه حاصل از این پژوهش آن است که اینک و در پرتو تحولات صورت گرفته، مسئولیت بر مصونیت برتری یافته است.</span>
دولت,کارگذاران دولت,مسئولیت دولت,مسئولیت شخصی,مصونیت,تحول
https://www.asasimag.ir/article_105089.html
https://www.asasimag.ir/article_105089_d77752169f461799052d5aa2c9f40c70.pdf
علی اکبر گرجی اَزَندَریانی
حقوق اساسی
6
12
2010
03
20
تعامل حقوق عمومی و حقوق خصوصی تأملی بر متغیرهای تحول نظام حقوقی
53
70
FA
مهدی
شهابی
استادیار دانشگاه اصفهان
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نظام حقوقی مجموعهای از قواعد و نهادهای حقوقی است که در تعامل با یکدیگر بوده و جدای از یکدیگر قابل مطالعه نیستند. نظام حقوقی مجموعهای هماهنگ و منسجمی از قواعد و نهادها را شکل میدهد که تغییر و تحول در بخشی از آن، قسمتهای دیگر نظام حقوقی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. در یک نظام حقوقی، برخی از نهادها و قواعد حتی میتوانند نواقص و خلأهای کارکردی بخشها، نهادها و قواعد دیگر نظام حقوقی را جبران نمایند. تعامل یا نفوذ متقابل حقوق عمومی و حقوق خصوصی، بهعنوان بخشهای اصلی نظام حقوقی، از این منظر اهمیت مییابد. البته بایستی توجه داشت که وجود دوگانگی حقوقی، مستلزم پذیرش دوگانگی در حوزه مبنا یا منشأ الزامآوری قاعده حقوقی نیز است؛ با وحدتگرایی در حوزه مبنا، نمیتوان سخن از دوگانگی حقوق عمومی و حقوق خصوصی به میان آورد. ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که جایگاه دوگانگی عمومی و خصوصی در تحول نظام حقوقی میتواند متأثر از هدف نظام حقوقی (فردگرایی و جمعگرایی) باشد.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>
حقوق عمومی,حقوق خصوصی,نفوذ متقابل,نظام آمره,آزادی فردی,مبنای قاعده حقوقی,هدف قاعده حقوقی
https://www.asasimag.ir/article_105091.html
https://www.asasimag.ir/article_105091_2fe773a467bcff1983db51c26345f45f.pdf
علی اکبر گرجی اَزَندَریانی
حقوق اساسی
6
12
2010
03
20
لزوم دسترسی به دانش در تحقق حقوق بشر
71
94
FA
آمنه
دهشیری
کارشناس ارشد حقوق بشر، دانشگاه شهید بهشتی
محمد شریف
شاهی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">آنچه دوران ما</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">را از عصر کشاورزی و صنعتی متفاوت میکند</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">،</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA"> سیطره دانش بر کلیه شئون و امور زندگی بشر است</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">؛</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA"> از این روست که این دوران را عصر دانش نامیده</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">اند. هرچند فعالیتهای انسان از گذشتههای</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">بسیار دور عجین با دانش بوده است اما حدود یک دهه است که اهمیت دانش در کسب و کار اقتصادی و تآمین نیازهای<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>اولیه بشر، بسیار پررنگ شده است.</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">مشکلات بشر امروز خاص اوست و هیچ</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">گاه سابقه نداشته است. اما راه</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">حل این مشکلات را نیز بشر امروز از طریق دانش پیشرفتة خویش می</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">تواند ارائه کند و پاسخ به این مسائل یعنی تأمین حیات بشر و کمک به ادامه بقاء او. دانش بشری برای این</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">که توسعه پیدا کند و بتواند برای مشکلات جدید جهانی راه حل ارائه دهد باید آزادانه به اشتراک گذاشته شود. دولتها برای آن</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">که بتوانند تعهدات حقوق بشری خود را انجام دهند نیازمند دسترسی به دانش هستند.</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> در این مقاله توضیح داده شده است که</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA"> انحصار دانش از طرف اشخاص عمومی یا خصوصی مانع تحقق حقوق بشر است، بنابراین انحصار دانش منجر به نقض حقوق بشر میشود.</span>
حقوق بشر,حقوق سیاسی,حقوق مدنی,آزادی اطلاعات,آزادی بیان,حقوق اقتصادی,حق غذا
https://www.asasimag.ir/article_105092.html
https://www.asasimag.ir/article_105092_c4f3a94715e337bf2f2fc2df31cf9199.pdf
علی اکبر گرجی اَزَندَریانی
حقوق اساسی
6
12
2010
03
20
تفکیک قلمرو قانون از قلمرو آییننامه در نظام حقوقی ایران
95
114
FA
علیاکبر
گرجی ازندریانی
عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
gorji110@yahoo.fr
محمد
بهادری جهرمی
دانشجوی دوره دکتری حقوق عمومی، دانشگاه تهران
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">عرصه حقوق عمومی را از یک منظر میتوان عرصه دوگانهها دانست: دوگانههایی همچون حقوق عمومی و حقوق خصوصی، دوگانه قدرت و آزادی، دوگانه دولت و شهروند، دوگانه اراده عمومی و اراده فردی، دوگانه عمل حاکمیتی و عمل تصدی، دوگانگی نهادهای سیاسی (امر سیاسی، اداری و تقنینی) و قضایی (امر قضایی)، دوگانگی شخصیت حقوقی دولت و شخصیت زمامداران، دوگانه حق (امتیاز، صلاحیت، آزادی، قدرت) و تکلیف(تعهد، اجبار، تقید)، دوگانه منفعت عمومی و منفعت خصوصی، دوگانه شکل و محتوا(ماهیت)<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-special-character: footnote;" dir="LTR"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">[1]</span></span></span></span>، دوگانه اعمال یکجانبه و اعمال قراردادی، دوگانه اکثریت و اقلیت، دوگانه اداره کننده و اداره شونده، دوگانه حقوق و اخلاق، دوگانه قاعده و استثنا، دوگانه آییننامه و قانون. بنابراین، میتوان گفت وجود این دوگانگیها با جوهره حقوق عمومی پیوندی وثیق دارد. بسیاری از این تفکیکها به ایجاد تضمینهای محکمی در رابطه دولت و شهروند میپردازند.</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پس به هم خوردن و</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">به هم زدن این دوگانگی یا چندگانگیها اصولاً مطلوب و مقبول نیست و به عبارتی هنر حقوق عمومی تلفیق و کنار هم نشاندن این دوگانه های ناسازگار است. حکمرانی مطلوب و شایسته نیز باید بتواند بین این امور ناسازگار تعادل منطقی ایجاد نماید. از جمله دوگانگیهایی که در عرصه حقوق عمومی جایگاه رفیعی دارد، دوگانه قانون ـ آییننامه است. ارادهگرایی سیاسی ـ حقوقی قوه مجریه درسالهای اخیر باعث شد تا یکی از مباحث جدی حقوق عمومی بار دیگر احیا شده و حتی در عرصه عمومی جامعه نگاهها را به سوی خود معطوف نماید. مقاله حاضر، میکوشد تا به بازشناسی قلمروهای صلاحیتی قوای مقننه و مجریه در زمینه وضع قواعد حقوقی کلی بپردازد.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>
<br clear="all" />
<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="mso-special-character: footnote;"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">[1]</span></span></span></span></span><span style="font-family: 'B Zar';"> <span lang="AR-SA">قواعد </span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">آیینی و قواعد ماهوی.</span>
قانون,آیین نامه,تفکیک شکلی,تفکیک ماهوی,صلاحیت تکلیفی,صلاحیت اختیاری
https://www.asasimag.ir/article_105093.html
https://www.asasimag.ir/article_105093_52d2971421060a1bebcbc36c98cda43c.pdf