%0 Journal Article %T نظارت قضایی بر اداره در نظام حقوقی مشروطیت %J حقوق اساسی %I علی اکبر گرجی اَزَندَریانی %Z %A محمودی, جواد %A غفاری, هدی %D 2008 %\ 09/21/2008 %V 5 %N 9 %P 215-224 %! نظارت قضایی بر اداره در نظام حقوقی مشروطیت %K نظام حقوقی مشروطه %K کنترل قضایی %K اداره %K دیوان عالی کشور %K دادگاههای دادگستری %K شورای دولتی %R %X    اگر چه مطالعه زوایای مربوط به نظام حقوقی مشروطه، بیشتر جنبه تاریخی دارد لیکن این امر از چند جهت دارای اهمیت است: نخست آنکه قواعد و اقتضائات این نظام ، بیانگر نخستین تلاش جامعه ایرانی در اقتباس یا بومی سازی مدرنیته در بعد حقوقی آن است و شناسایی و آسیب شناسی این تجربه می تواند چراغی فراروی آینده باشد.   علاوه بر آن، بسیاری از تاسیسات حقوقی فعلی، ریشه در تجربه یاد شده دارد و آشنایی با سیر تحولات آنها در گذر زمان می تواند ما را در گزینش یک تاسیس حقوقی مدرن و در عین حال متناسب با اقتضایات جامعه خود، یاری کند.    کنترل قضایی بر اداره به عنوان یکی از دستاوردها و در عین حال، تضمینات دولت قانونمند از ابتدای نظام حقوقی مشروطه، مورد توجه بوده است. مراجع قضایی عام ( شامل دیوان عالی کشور و دادگاههای دادگستری ) مجرای اصلی به کارگیری این کنترل بود ه اند. در سالهای واپسین حیات نظام مشروطه ، تاسیس یک مرجع قضایی مستقل و جدا از دادگستری ( شورای دولتی)  مورد اقبال قرار گرفت. بدین ترتیب- از بعد نظری- سبک کامان لویی کنترل قضایی بر اداره، بیشتر، جای خود را به شیوه فرانسوی آن داد.  بازخوانی سیر تحولات این کنترل و  بررسی مراجع صالح به کنترل اداره ، موضوع نوشتار پیش روست. %U https://www.asasimag.ir/article_105274_4b7c3ee5ea47531e763a18a38d2a7098.pdf