@article { author = {abrishami rad, mohammad amin and jalali, alireza}, title = {Rules of Holding a Legislative Referendum and supervision over it in Iran and Italy}, journal = {Basic Rights}, volume = {17}, number = {33}, pages = {188-208}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  Legislative referendum is one of the ways people directly participate in public decision making in Iran and Italy.Among the types of legislative referendums in Italy, theabrogating referendum the laws is similar to the referendum on Article 59 of the Constitution of Iran. Unlike the legislative referendum in Iran that has not been used yet, in Italy it has been frequently used. This study, in a descriptive-analytical format and with comparing the rulse about holding a legislative referendum and supervision over it in Iran and Italy, try to discover the barriers to holding a legislative referendum and resolve theambiguities about the Guardian Council supervision over this type of referendum in Iran. Based on the findings, the lack of predicting referendum initiative for the public, depending the holding the referendum to two-thirds approval of the parliament representative and also the ambiguity of some legislative referendum procedures, such as "referendum decree by leadership", are preventing holding the legislative referendum in Iran, though these flaws and ambiguities are not visible in the Italian legal system. Also, in both legal systems, the prior supervision over the referendum has been accepted, and only the Italian legal system has clearer and more limits and, of course, more developed in this regard.}, keywords = {Legislative Referendum,Abrogating Referendum,Article 59 of Iran's constitution,Supervision of the Constitutional Judges,Guardian Council}, title_fa = {ضوابط برگزاری همه‌پرسی تقنینی و نظارت بر آن در ایران و ایتالیا}, abstract_fa = {  یکی از طرق مشارکت مستقیم مردم در تصمیم‌گیری‌های عمومی در ایران و ایتالیا، همه‌پرسی تقنینی است. در میان اقسام همه‌پرسی تقنینی در ایتالیا، همه‌پرسی ملغاکننده‌ی قوانین مشابه‌ترین همه‌پرسی به همه‌پرسی موضوع اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. برخلاف همه‌پرسی تقنینی در ایران که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته، در ایتالیا به دفعات از همه‌پرسی ملغاکننده استفاده شده است. این پژوهش در قالبی توصیفی-تحلیلی و با مقایسه‌ی ضوابط برگزاری همه‌پرسی تقنینی و نظارت بر آن در ایران و ایتالیا در پی کشف موانع برگزاری همه‌پرسی تقنینی در ایران و حل ابهامات راجع به نظارت شورای نگهبان بر این نوع از همه‌پرسی بوده است. مبتنی بر یافته‌های این تحقیق، عدم پیش‌بینی صلاحیت ابتکار همه‌پرسی برای مردم، منوط بودن برگزاری همه‌پرسی به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس و همچنین ابهام درخصوص برخی از مراحل همه‌پرسی تقنینی مانند «صدور فرمان همه‌پرسی توسط مقام رهبری»، عملاً مانع از برگزاری همه‌پرسی تقنینی در ایران بوده‌اند و حال آنکه این اشکالات و ابهامات در نظام حقوقی ایتالیا قابل مشاهده نیستند. همچنین، در هر دو نظام حقوقی، نظارت پیشینی دادرس اساسی بر مصوبه‌ی همه‌پرسی امری پذیرفته شده بوده و تنها نظام حقوقی ایتالیا در این زمینه دارای محدودیت‌های شفاف‌تر و بیشتر و البته تکامل‌یافته‌تر است.}, keywords_fa = {همه‌پرسی تقنینی,همه‌پرسی ملغاکننده,اصل 59 قانون اساسی,نظارت دادرس اساسی,شورای نگهبان}, url = {https://www.asasimag.ir/article_126444.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_126444_04df6f57926cf0f338e8ba39fd4144db.pdf} }