@article { author = {taghi zadeh, javad}, title = {Consideration of Note 4 of Article 8 of the Election Code of the Islamic Consultative Assembly (Accessed March 26, 2004)}, journal = {Basic Rights}, volume = {3}, number = {5}, pages = {29-51}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Electoral Rights,Withdrawal of Elections,Islamic Consultative Assembly}, title_fa = {بررسی تبصره 4 ماده 8 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (الحاقی 26 اسفند 1383)}, abstract_fa = {برای حل مشکل حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار در انتخابات هفتمین دوره قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران به دلیل استعفای منتخب این حوزه پیش از رسیدگی به اعتبارنامه ها، مجلس هفتم در تاریخ 26 اسفند 1383  قانون الحاق یک تبصره به ماده 8 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کرد. با تصویب این قانون و الحاق تبصره 4 به ماده 8 قانون مذکور مشکل حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار حل گردید و انتخاب نماینده این حوزه همزمان با انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. به موجب این قانون، "پذیرش انصراف هر یک از منتخبین پس از تایید صحت انتخابات و قبل از تصویب اعتبارنامه نیز می بایست به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد". با نگاهی به فرایند تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی خصوصا به متن مصوب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و بررسی محاسن و معایب طرح های پیشنهادی و در نهایت متن نهایی مصوب مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد که کاستی های این قانون از محاسن آن به مراتب بیشتر است و حال آنکه عکس این مساله در مورد متن مصوب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی صادق است. با اذعان به کاستی های متون مصوب مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نگارنده تلاش می نماید تا برای تعیین وضعیت حقوقی انصراف هر یک از منتخبان پیش از تصویب اعتبارنامه او در مجلس راه حلی را  که ظاهرا از ایرادات کمتری برخوردار است جهت اصلاح احتمالی تبصره 4 ماده 8  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به قانونگذار عادی پیشنهاد نماید.}, keywords_fa = {حقوق انتخاباتی,انصراف منتخبان,مجلس شورای اسلامی}, url = {https://www.asasimag.ir/article_105468.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_105468_21341feefc97afb3112ebf0787fcec35.pdf} }