@article { author = {Alesheykh, rahim}, title = {Critique of the Electoral College in the United States}, journal = {Basic Rights}, volume = {10}, number = {19}, pages = {1-16}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {American presidential elections are regarded as the most important and controversial issue in today’s democracies. Who is elected, from what party he is elected and what plans he has introduced in his election campaigns and based on what plans he has polled leave important effect on political, social and economic issues of the world. All of these sensitivities caused to draw attention to this complex process at time of American presidential elections and to start discussing how American citizens cast their vote for candidates of two important political parties of America. In this paper, American presidential elections system was studied by referring to library sources, Electoral College was explained in this process and the related questions were answered. One of these questions was how to establish the relationship between vote of any American citizen and election of American president and finally views of the opponents of this method were studied. }, keywords = {American presidential elections,Electoral College,public vote,opponents of American elections system}, title_fa = {جستاری نقادانه بر مجمع انتخاباتی ایالات متحده}, abstract_fa = {یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین مسایل در دموکراسی های امروزی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. زیرا این که چه کسی انتخاب می شود، از چه حزبی انتخاب می شود و چه برنامه هایی را در مبارزات انتخاباتی خود معرفی کرده و بر اساس آن رأی آورده است، تأثیر مهمی بر مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان می گذارد. همه این حساسیت ها موجب شده است که در هنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توجه ها بر روی این فرآیند پیچیده متمرکز شود و بحث چگونگی رأی دهی شهروندان آمریکایی به نامزدهای دو حزب سیاسی پر اهمیت آمریکا شروع شود. در این مقاله با مراجعه به منابع کتابخانه ای به بررسی نظام انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و به توضیح مجمع انتخاباتی در این فرآیند اشاره شد و در روشن نمودن نقاط تاریک آن همت گماشته شد. از جمله این نقاط می توان به چگونگی ارتباط برقرار کردن هر رأی شهروند آمریکایی با انتخاب شدن رییس جمهور آمریکا اشاره نمود و در نهایت به بررسی نظرات مخالفان این روش پرداخته شد.}, keywords_fa = {انتخابات ریاست جمهوری آمریکا,مجمع انتخاباتی,رأی مردم,مخالفان با نظام انتخاباتی آمریکا}, url = {https://www.asasimag.ir/article_104251.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_104251_dd3b8dcc0aa6ceff7446e2201cbba46d.pdf} } @article { author = {ansari dezfuli, morteza}, title = {The Study of some aspects of the parliament’s electoral law regarding the election results of the 9th Parliament}, journal = {Basic Rights}, volume = {10}, number = {19}, pages = {17-60}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article attempts to highlight the failures of the electoral system. This study is based on both ordinary and constitutional laws and also on official figures. Admittedly official figures but a little different from the previous ones March 2011 elections. The failures are always demonstrated by a certain amount of datas such as the number of electors in each voting district, the number of voters, the number of candidates and the portion of the votes won by elected members. Through more than twelve frames, we give the reader the opportunity to grasp as accurately as possible the current situation. This article is not a simplistic theoretical analysis. It includes practical and feasible solutions. The first part is dedicated to the study of the current system’s main problems, while the second part makes proposals in order to improve the electoral regime. We found out that some failures can be solved by a slightly change of the electoral laws, whereas other larger failures require radical changes in order to be solved. In short it is all about the overhaul of the Islamic Assembly’s electoral system. The most important change involves the bury of the two-round runoff election to be replaced by a one round majority election. However the success of this reform depends a lot on the implementation of other changes, including the reorganization of the voting districts, the creation of voter registration cards and the fairer distribution of seats among regions.}, keywords = {electoral law,Islamic Assembly,election of the 9th Parliament,Electoral System,voting districts}, title_fa = {بررسی جنبه‌هایی از نظام انتخابات مجلس در پرتو انتخابات مجلس نهم}, abstract_fa = {مقاله حاضر با تکیه بر قوانین مربوط اعم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز با استناد به آمارهای رسمی ولو پراکنده نهادهای قانونی و مسئولین انتخاباتی به بررسی چند جانبه نظام انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخته است. نارسائی ها و ایرادات این قانون با مراجعه مستمر به آمار رسمی و نتایج انتخابات مجلس بالاخص انتخابات مجلس نهم در اسفند ماه 1390، در ابعاد مختلف آن، بدون مسامحه برجسته شده و در معرض دید خواننده قرار داده شده اند. پس از بررسی مهمترین ایرادات نظام انتخابات مجلس، بخش اول مقاله عمدتا به بررسی و مقایسه حوزه های انتخاباتی در سطح استانها، بررسی وزن حوزه های انتخاباتی و نیز کاهش آراء نمایندگان اختصاص داده شده است، در بخش دوم راه حل هائی که میتوان از لحاظ نظری برای مرتفع شدن ایرادات نظام انتخاباتی درنظر گرفت و از لحاظ عملی نیز قابلیت اجرائی شدن دارند صریحا بیان و مطالعه شده اند. برخی از این ایرادات با تغییرات جزئی در قانون انتخابات قابل برطرف شدن می باشند اما برخی دیگر نیازمند تغییرات جدی تر و نگرش های نوین نسبت به نظام انتخابات مجلس بطور کلی است. اساسی ترین چاره ای که پیشنهاد شده تغییر نظام انتخاباتی دو مرحله ای موجود به نظام انتخاباتی یک مرحله ای است. موفقیت یک چنین تغییری نیازمند اجرای اصلاحات دیگری است که عمدتا شامل تقسیم بندی حوزه های انتخاباتی کشور، صدور کارت انتخاباتی برای رای دهندگان و «تقسیم» عادلانه رای دهندگان در هریک از حوزه های انتخاباتی میشوند. بررسی پیش رو صرفا علمی- نظری نبوده و جنبه کاربردی و عملی آن مد نظر نویسنده قرار گرفته است. این نکته نقش مهمی در بدیع بودن نوع بررسی دارد که از جمله از ورای 13 جدول که همگی بوسیله نویسنده با مراجعه به آمار رسمی مقامات و مراکز مختلف ذیصلاح تهیه و تدوین شده اند قابل رویت است.}, keywords_fa = {قانون انتخابات,مجلس شورای اسلامی,انتخابات مجلس نهم,نظام انتخاباتی,حوزه‌های انتخاباتی}, url = {https://www.asasimag.ir/article_104252.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_104252_1b42aff42de6ac945322763dcf7453cd.pdf} } @article { author = {jalali, mohammad and fatemi, soraya}, title = {The Role of the Administrative Justice Court in the Development of Public Law}, journal = {Basic Rights}, volume = {10}, number = {19}, pages = {61-96}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Despite the existing debates on whether or not to accept the judicial procedure as a basis for legal rules, having proper knowledge of the achievements and practical implications of this valuable source, and emphasizing its applications in different legal systems indicates the undisputable capabilities and capacities of the judicial procedure in creating legal rules, supplementing existing laws, and inspiring legislators in passing new laws. The administrative justice court which is the  competent court to hear and resolve administrative disputes and claims and also bears the responsibility of supervising the administrative regulations’ conformity with the Islamic Sharia, creates a valuable source as the “judicial procedure of the administrative court.” And despite numerous challenges ahead of it, scrutinizing the practical procedure of this court indicates the potential in eliminating legal deficiencies and also in presenting a dynamic interpretation of administrative laws that may inspire the ratification of clear, dynamic, progressive, and flawless laws and regulations in the public law sphere.}, keywords = {judicial procedure,Unified Judicial Procedure,public law,General Principles of Public Law,Administrative Justice Court}, title_fa = {نقش رویه قضایی دیوان عدالت اداری در توسعه حقوق عمومی}, abstract_fa = {علی رغم وجود اختلاف نظر در پذیرش رویه قضایی به عنوان منبع و موجد قواعد حقوقی، اشراف بر دستاوردهای این گنجینه ارزشمند و تاکید بر کاربست‏های رویه قضایی در نظام حقوقی کشورها، مبیّن واقعیتی انکار‏ناپذیر مبنی بر قابلیت و توانایی رویه قضایی در ایجاد قواعد حقوقی، تکمیل قوانین و الهام بخشی به قانون‏گذار در تصویب قوانین می‏باشد. در این میان، دیوان عدالت اداری نیز، به عنوان مرجع رسیدگی به دعاوی و شکایات اداری و نظارت بر مطابقت مقررات اداری با قانون و شرع مقدس اسلام و به عبارت دقیق‏تـر، به عنوان دیوان عـالی اداری کشـور، موجد منبعی ارزشمند با عنوان رویه قضایی دیوان عدالت اداری است که به رغم چالشهای فرا رو، ملاحظه و مداقّه در رویه عملی این مرجع قضایی ( اعم از رویه شعب و هیات عمومی دیوان)، مبین ظرفیت بالای این منبع در رفع نارسایی‏های قانون و ارائه تفاسیری پویا از قوانین اداری، طرح و شناسایی قواعدو گاه الهام‏بخشی به قانون‏گذار در تدوین و تصویب قوانین واضح، کامل و مترقی در حوزه حقوق عمومی است. }, keywords_fa = {رویه قضایی,رای‏ وحدت‏رویه,حقوق عمومی,اصول کلی حقوق عمومی,دیوان عدالت اداری}, url = {https://www.asasimag.ir/article_104253.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_104253_c41c41880e9a6c790e8aabca2b26d5d5.pdf} } @article { author = {heydar pour, hamid reza and bezi tanha, zhila}, title = {Assessing the Nature and Dignity of Strategic Principles of Criminal Law in the light of the doctrine of constitution}, journal = {Basic Rights}, volume = {10}, number = {19}, pages = {97-128}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Constitutionalization is the most obvious result of  Constitution  movement  that  is defined as promotion of ordinary rules rank to Constitution. The grounds of this phenomenon are objective(refer to social facts) and subjective(respect to different doctrines) and results of  this process are completing of Constitution and formation of Constitutional Justice. The legal basis of Constitutionalization are firstly defense of civilians fundamental rights and freedoms and secondly forbiddance of dictatorship. This phenomenon has the most important signs and impacts in the criminal law and about the Guidelines of Criminal Law and consequently each of the legal basis of Constitutionalization has the strong relation to guidelines of criminal law. According to this interpretation, the original task of guidelines of criminal law is guaranteeing of civilians fundamental rights and freedoms. For executing this task, conformity with the Rule of Law and guaranteeing of Constitution supremacy is necessary}, keywords = {Constitution,Constitutionalization,basic principles of criminal law- fundamental rights and freedoms,Rule of law,guaranteeing of Constitution supremacy}, title_fa = {ارزیابی ماهیت و منزلت اصول راهبردی حقوق کیفری در پرتو آموزه اساسی‌سازی}, abstract_fa = { اساسی سازی را برجسته ترین رهاورد جنبش قانون اساسی می دانند و آن را ارتقاء اعتبار قوانین و مقررات مادون قانون اساسی و هنجارها و قواعد حقوقی به سطح اصول هنجار بَرین(قانون اساسی) تعریف کرده اند. این پدیده تحول آفرین، در بسترهای عینی (مربوط به وجود واقعیت های اجتماعی) و ذهنی (مرتبط با طرح اندیشه ها و آرای گونه گون) ظهور یافته و تأثیرات مهمی شامل تکامل قانون اساسی و تکوین دادگستری (عدالت اساسی) داشته است. علاوه بر این، مبانیِ اساسی سازی را می توان، دفاع از حق ها وآزادی‌های بنیادینِ شهروندی و جلوگیری از خودکامگیِ قدرت دانست. بر همین راستا، اهمیت این فرایند، در رابطه با اصول راهبردی حقوق کیفری که در واقع، مبانی و بنیان های حقوق کیفری هستند، بسیار فزاینده خواهد بود و هر یک از مبانی اساسی سازی نیز پیوندی تنگاتنگ با اصول راهبردی حقوق کیفری خواهند داشت. در این زمینه، باید همواره منزلت والای حق ها و آزادی های بنیادینِ شهروندی که رسالت اصول راهبردی حقوق کیفری، تضمین آن هاست را پاس داشت و به دو اصل اساسیِ حاکمیت قانون و صیانت از برتری هنجار بَرین (قانون اساسی)، مقید بود. }, keywords_fa = {قانون اساسی,اساسی سازی,اصول بنیادین حقوق کیفری,حق ها و آزادی‌های بنیادین,اصل حاکمیت قانون,اصل صیانت از برتری قانون اساسی}, url = {https://www.asasimag.ir/article_104255.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_104255_fa9cedf1df76cae0f9e73f65ba76aefd.pdf} } @article { author = {rahmatollahi, hosein and AGHA MOHAMMAD AGHAEE, ehsan}, title = {Tarry in Tow major basis of Participation right of citizens}, journal = {Basic Rights}, volume = {10}, number = {19}, pages = {129-152}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The fundamental self determination right is explanatory spectrum of basis and roots that be support from mastery and legitimacy of people in appointment of self destiny. However in Lapse be discolored this Philanthropic, current and clear sources, but still the point start for recognized of citizen rights and the station of illustration of possibility of state in reception of public governance of citizens. To belief in essay, tarry in major two aspects theoretical–discourse of research along with minor theories and discourses, from between too roots of participation right could be help in perception and understanding of participation right as a valuable and gentle right. Thus be trying by direction of stress to new basis and roots; Analyzing necessity of notice and guaranty to fundamental of participation right.}, keywords = {Fundamental right of participation,self determination right,Theoretical basis of participation right,discoursal basis ofparticipation right,public governance of citizens}, title_fa = {درنگی در دو مبنای کلان حق مشارکت شهروندان}, abstract_fa = {حق بنیادین مشارکت شهروندان در اداره همه جانبه امور خویش، بیانگر طیف وسیعی از مبانی و خاستگاه هایی است کهبر سلطه و حقانیت همگانی مردم در به دست گیری زمام امور خود در جامعه سیاسی، مهر تأییدمی زنند.هر چند این سرچشمه های جاری و زلال و بشر دوستانه، در گذر زمان صافی و گوارایی شان رنگ باخته؛ هنوز نقطه آغازینی برای به رسمیت شناسی حق های شهروندی و محملی برای برجسته سازی تعهدات دولت در قبال پذیرش حاکمیتِ همگانی شهروندان، در دوران جدید، محسوب می شوند. به باور این نوشتار، از میان خاستگاه های بسیارِ حق مشارکت، درنگ در دو مجرای کلان نظری- گفتمانی مسأله پژوهش، همراه با خرده نظریات و گفتمان های آن، می تواند در فهم و پردازش حق مشارکت شهروندان، به مثابه حقی اصیل و خطیر، یاری رسان باشد. از این رو می کوشد تا یافته های پژوهش را در جهت اثبات مدعای مقاله؛ یعنی تأکید بر ضرورت توجه و تضمین حق بنیادین مشارکت شهروندان از رهگذر مبانی و خاستگاه های آن، به روش توصیف و تحلیل داده ها، به کار برد.}, keywords_fa = {حق بنیادین مشارکت,حق تعیین سرنوشت,مبانی نظری حق مشارکت,مبانی گفتمانی حق مشارکت,حکم رانی همگانی}, url = {https://www.asasimag.ir/article_104257.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_104257_77c5749ab15f6f392c5d04007d76c483.pdf} } @article { author = {GORJI, Ali Akbar and morad khani, fardin}, title = {Raising the Representative Concept in Constitutional Revolution of Iran}, journal = {Basic Rights}, volume = {10}, number = {19}, pages = {153-180}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The concept of representative is one of the most important concepts in constitutionalism theory that is the start point of many another concepts. The constitutional revolution could familiar Iranians with this important concept for the first time, at first and in other discussions of intellectuals it was obscure still. But with successfully of revolution and establishment the first parliament, made important discussions on this concept and relatively cleared its scopes and its meaning. This essay after a short view to the discussions of intellectuals, investigated the forming of this concept among clergymen's discussions and the fist parliament.}, keywords = {Representative,Parliament,nation}, title_fa = {برآمدن مفهوم نمایندگی در انقلاب مشروطیت ایران}, abstract_fa = {مفهوم نمایندگی از مهمترین مفاهیم در نظریه مشروطیت است که نقطه آغاز بسیاری از مفاهیم دیگر نیز می باشد. انقلاب مشروطیت توانست برای نخستین بار ایرانیان را با این مفهوم مهم آشنا کند. در آغاز و در مباحث روشنفکران این مفهوم هنوز مبهم بود. اما با پیروزی انقلاب و تاسیس مجلس اول مباحث مهمی بر سر این مفهوم شکل گرفت و تا حدود زیادی مرزهای این مفهوم و معنای آن روشن شد. این مقاله پس از نگاهی به مباحث روشنفکران، شکل­گیری این مفهوم در خلال مباحث فقیهان و مجلس اول را بررسی خواهد کرد.}, keywords_fa = {مشروطیت,نمایندگی,مجلس,ملت}, url = {https://www.asasimag.ir/article_104258.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_104258_4cb9e90b7817970592ac3d60d048f638.pdf} } @article { author = {vijeh, mohammad reza and rezaii, Azad}, title = {Basis of Professional Parliamentary Monitoring: Dignity of Representation and Parliament}, journal = {Basic Rights}, volume = {10}, number = {19}, pages = {181-202}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Parliamentarians as a category of Public Law bodies have the important functions of Legislation and Monitoring that affects range of citizens and officials and directly is in relationship with public Interests. For this reason, it is possible to be taken bribe and influenced in performance their duties and as a result, the public interests would be forgotten and Public Trust in them would be damaged. To prevent such threats, many countries have predicted professional obligations for Representatives that is retentive of their position. The question is, whether the definition of ensuring Representatives’ position as the sublime goal of professional obligations, is the dignity of Representation and Parliament or Representatives fundamental Rights? It seems that ensuring of Representatives’ position as centre of professional monitoring on Representative Conduct, is the dignity of Representation and Parliament not Representatives fundamental Rights.}, keywords = {Professional Obligations,fundamental rights,Parliamentarians,Professional Monitoring,public trust}, title_fa = {مبنای اعمال نظارت حرفه‌ای پارلمانی: منزلت نمایندگی و پارلمان}, abstract_fa = {نمایندگان پارلمان به عنوان دسته‏ای از مراجع حقوق عمومی، کارکردهای مهم قانون‏گذاری و نظارت را بر عهده دارند که طیف وسیعی از شهروندان و دیگر مقامات را تحت تأثیر قرار داده و مستقیماً با منافع عمومی در ارتباط است. به همین دلیل، ممکن است در هنگام انجام وظایف خود به طرق مختلف تطمیع شده یا تحت نفوذ قرار گیرند و در نتیجه‏ی این امر منافع عمومی به فراموشی سپرده شده و اعتماد عمومی به آن‏ها خدشه‏دار شود. برای جلوگیری از بروز چنین تهدیداتی، در بسیاری از کشورها، تکالیف حرفه‏ای را برای نمایندگان پیش‏بینی کرده‏اند که به نوعی ضامن جایگاه آن‏ها می‏باشد. حال سؤال این است که آیا منظور از تضمین جایگاه نمایندگان به عنوان غایت اعمال تکالیف حرفه‏ای، شأن و منزلت سمت نمایندگی و پارلمان است یا حق‏های بنیادین نمایندگان؟ به نظر می‏رسد که منظور از تضمین جایگاه نمایندگان به عنوان محور نهاد نظارت حرفه‏ای بر رفتار نمایندگان، شأن و منزلت سمت نمایندگی و پارلمان است نه حق‏های نمایندگان.}, keywords_fa = {تکالیف حرفه‏ای,حق‏های بنیادین,نمایندگان پارلمان,نظارت حرفه‏ای,اعتماد عمومی}, url = {https://www.asasimag.ir/article_104259.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_104259_21825b416a0a538e790400d1866142f0.pdf} } @article { author = {eslami, reza and amjadian, faezeh}, title = {The Right to Education of Mentally Disabled Children}, journal = {Basic Rights}, volume = {10}, number = {19}, pages = {203-258}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article first reviews the concept of the education for children as well as the children with disabilities, and studies the equal opportunities for mentally disabled children to participate in the society in general and in educational institutes in particular. The article then focuses on the right of these children to have access to schools, vocational institutes and necessary technology to fulfill the needs for education. The article also stresses the importance of adaptation policies and rehabilitation programs by the states as well as the need for legal protection and guarantees.}, keywords = {Education,children,Legal Protection,Equal Opportunities}, title_fa = {حق بر آموزش کودکان دارای معلولیت ذهنی از منظر حقوق بین الملل بشر و حقوق ایران}, abstract_fa = {حق بر آموزش امروزه به عنوان یکی از مهمترین حق‏های بشری در اسناد بین‏المللی و منطقه‏ای مورد تصریح و تأکید قرار گرفته است. با وجود این شمول این حق برکودکان دارای معلولیت‏های ذهنی همواره با برخی ابهام ها و تردیدهایی مواجهه بوده است و بسیاری از دولت‏ها به بهانه‏های مختلف از زیر بار تعهدات خود نسبت به آموزش کودکان دارای معلولیت‏های ذهنی شانه خالی می‏‏نمایند. این در حالی است که آموزش به عنوان زیربنای سازنده درک و فهم بشر از جمله حقوقی است که نه تنها خود به تنهایی و فی‏نفسه از جمله مهم‏ترین حق‏های بشر تلقی می‏گردد بلکه به عنوان مجرای شناخت و درک سایر حق‏های بشر و اعمال بهتر آنها نیز تلقی می‏گردد، بنابراین نمی‏توان به بهانه‏هایی نظیر توانایی کم کودکان دارای معلولیت‏های ذهنی، آموزش‏پذیری، کمبود امکانات و ... این کودکان را از یک حق اساسی و مسلم محروم نمود. آموزش کودکان دارای معلولیت‏های ذهنی، ویژگی‏ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که همواره می‏بایست مورد توجه قرار گیرد. از جمله این خصوصیات و ویژگی‏ها استفاده از امکانات و وسایل خاص آموزشی و معلمین و مربیان متخصص و توجه به دو اصل مهم توانبخشی و عادی‏سازی می‏باشد.}, keywords_fa = {حق برآموزش,کودکان دارای معلولیت‏های ذهنی,عادی‏سازی و توانبخشی}, url = {https://www.asasimag.ir/article_104260.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_104260_008550b42dc5d32ea303cb4769a59895.pdf} }