@article { author = {TAVASSOLI NAEINI, Manucher and SHAMEI, Mohammad}, title = {Discourse Analysis of Parallelism and separation of powers in Iranian legal system}, journal = {Basic Rights}, volume = {12}, number = {24}, pages = {9-34}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Parallelism or formation of legal institutions with similar structure and tasks in legislative , judicial and administrative organizations and institutions has become the prevailing paradigm in Iranian legal system. This contradicts with the principle of separation of powers that defined specified duties for three powers in the framework of good governance. Different legislative bodies ,that pass or supervise the contents of Iranian constitution, call into question the main duty of the parliament. Moreover, the establishment of dispute resolution councils ,special tribunals and the nature of some decisions in judicial system challenge the independence of judicial system in administrative section. In the same vein, in the executive section, parallelism exists as a result of the numerous ministries as well as the security- centered viewpoint that was formed in the light of broad phrases of the legislator. Parallelism has changed the principle of separation of powers to an approach that characterized with mixed and repeated division of tasks. The solution of the crisis is the modification of the constitution based on the principle of separation of powers.}, keywords = {Separation of Powers,republic,Islam,Parallelism,and good governance}, title_fa = {تحلیل پارادایم موازی‌سازی قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {موازی‌سازی یا شکل‌گیری نهادهایی با وظایف و ساختار مشابه در عرض دیگر نهادها و سازمان‌های صلاحیت‌دار در قانونگذاری، قضا و اجراء، به پاردایم رایج در حقوق عمومی ایران تبدیل شده است. این امر با اصل تفکیک قوا که وظایف مشخصی را برای سه قوه در راستای تحقق حکمرانی مطلوب تعریف کرده در تعارض قرار دارد. تعدد نهادهای قانونگذار به تجویز قانون اساسی یا خروج از صلاحیت این دستگاه‌ها در امر تقنین ، انحصار کارویژه اصلی مجلس یعنی قانونگذاری را در نظام مبتنی بر تفکیک قوا با تردید روبرو می‌سازد. همچنین تاسیس شورای‌های حل اختلاف، تشکیل دادگاه‌های اختصاصی و ماهیت برخی از تصمیم‌گیری‌ها در بخش قضایی، استقلال قوه قضاییه را در بخش سازمانی با چالش مواجه می‌کند. اما در حیطه اجرایی نیز موازی‌سازی به واسطه تعدد وزارتخانه‌ها و همچنین به‌تاثیر از دیدگاه امنیت‌مدار و در پرتو عبارت پردازی‌های موسع قانونگذار شکل گرفته است. سایه‌افکندن پارادایم موازی‌سازی بر نهادهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران، درعمل تفکیک قوا را به «تقسیم مختلط و چندباره وظایف» تبدیل کرده است. راهکار خروج از این بحران اصلاح قانون اساسی در پرتو اصل تفکیک قوا به طور شفاف و بدون‌ابهام می‌باشد.}, keywords_fa = {تفکیک قوا,جمهوریت,اسلامیت,موازی‌سازی,حاکمیت مطلوب}, url = {https://www.asasimag.ir/article_100915.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_100915_afd3f71632cab510e1d9fdff08f23bd4.pdf} } @article { author = {HAIDARY MAMASANI, Sarvenaz and MAHMOUDI, Javad and SAFARI, Jahangir and FROUZANDEH, Masoud}, title = {Some Effects of Protection of Human Rights in the Nasime-E- Shomal Poetry}, journal = {Basic Rights}, volume = {12}, number = {24}, pages = {37-57}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Literature is represent of the life and an social truth that beside poems imaginations would reflect some of current science in our time such as sociology, psychology, medical and finally human rights and social and personal benefits of citizens.  In Nasim-E- Shomal as an important text in constitution period, some of notions and items of human rights has been shown. In this article some of those items in the poetries of that famous poem. According the age of poem and some ravages originated of ineffectiveness of Ghaajar Empire and some disabilities of prominent modern government, despite some economic, social and cultural developments, the poem view to that development in the light of items and standards of human rights is negative. This view may increase our information about the real situation of human rights in those years.}, keywords = {Literature,Nasim-E-Shomal,Human rights}, title_fa = {جلوه‌های دفاع از حقوق بشر در دیوان نسیم شمال}, abstract_fa = {ادبیات، نماینده زندگی و یک حقیقت اجتماعی است که گذشته از عواطف و تخیلات شعرا بازتابی از علوم رایج زمانه مانند جامعه شناسی، روان شناسی، طب، نجوم و از جمله حقوق بشر و مصالح فردی و اجتماعی افراد است. در اشعار شاعر برجسته عصر مشروطه - نسیم شمال- بسیاری از مفاهیم و مصداق­های حقوق بشری به طرز بارزی نمود یافته که در این پژوهش برخی از آن مصداق­ها در دیوان این شاعر برجسته، بررسی می­شود. با توجه به زمانه­ زندگانی شاعر و برخی نابسامانی­های ناشی از ناکارآمدی سلطنت قاجاریه و ناتوانی نسبی دولت مدرن روی کارآمده-با وجود برخی پیشرفت­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی- نگاه شاعر به مجموع تحولات یاد شده از منظر موازین و مصادیق حقوق بشری، مثبت نیست.}, keywords_fa = {ادبیات,نسیم شمال,حقوق بشر}, url = {https://www.asasimag.ir/article_100919.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_100919_b8913a4c3bb5967cf2cfc63ef0c6633e.pdf} } @article { author = {KHOSRAVI, Hassan}, title = {The Analysis of Parliament’s Chief Supervision Mechanism on the Executive Power Regulations}, journal = {Basic Rights}, volume = {12}, number = {24}, pages = {59-104}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Supervision and control of power is considered an appropriate mechanism to guarantee the rights and civil liberties, government efficiency and political system based on democracy and the rule of law. In this regard, the executive power due to applying the sovereignty has the authority to regulate the public rules that is very necessary. One of the most important control mechanisms over the executive power regulations in public law, is the parliament chief supervision in accordance with Article 85 and 138 of the constitution that the scope and the exercise of such authority in the legal system of the Islamic Republic of Iran is faced with ambiguities and challenges. The consequences are indicated that such supervision is justified on the principles of democratic system and is not compatible with the principles and fundamental rules of public law and the supervision implementation mechanisms faced with the serious challenges. Therefore, it is necessary to design a supervision preferable system on the executive power regulations.}, keywords = {Democracy,public law,Supervision,Constitution,the Parliament Chief,the Executive Regulations}, title_fa = {تحلیل سازوکار نظارت رئیس مجلس بر مصوبات قوه مجریه}, abstract_fa = {نظارت و کنترل قدرت، سازوکار مطلوبی جهت تضمین حقوق و آزادی­های شهروندی و کارآمدی دولت در نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و حاکمیت قانون محسوب می­شود. در این راستا قوه مجریه به دلیل داشتن صلاحیت وسیعی در اعمال حاکمیت از ختیاراتی  از جمله وضع مقررات عمومی برخوردار می باشد که آن امری بسیار ضروری است. یکی از مهم­ترین سازوکارهای نظارتی بر قوه مجریه در وضع مقررات عمومی، نظارت رئیس مجلس به موجب اصل 85 و 138 قانون اساسی می­باشد که قلمرو و چگونگی اعمال چنین اختیاری در نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با ابهامات و چالش­هایی مواجه است. مقاله با رویکردی توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ­دهی به این پرسش­های عمده است که: نظارت رئیس مجلس بر مصوبات دولت بر اساس کدام مبادی حقوقی موجه سازی می­گردد؟ با چه چالش­های حقوقی مواجه می­باشد؟  و اینکه چه سازوکارهای مطلوبی را می­توان برای ساماندهی چنین نظارتی در نظام حقوق اساسی ایران نهادینه نمود؟ در مقام بررسی و تحلیلی موضوع و پاسخ به پرسش­ها، فرض بر این است که چنین نظارتی ضمن اینکه بر مبادی نظام مردم­سالار موجه­سازی می­گردد، چندان با اصول و قواعد بنیادین حقوقی عمومی سازگار نیست و سازوکارهای اجرایی نظارت با چالش­های جدی مواجه بوده، از این رو نیازمند طراحی نظام مطلوب نظارتی است.  لذا در این نوشتار ضمن ارزیابی وضع موجود، به ارائه وضع مطلوب چنین نظارتی اشاره می شود.}, keywords_fa = {مردم‌سالاری,حقوق عمومی,نظارت,قانون اساسی,رئیس مجلس,قوه مجریه,مصوبات دولت}, url = {https://www.asasimag.ir/article_100921.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_100921_6c07bdabaaac435028a2c23bbb73daf3.pdf} } @article { author = {RAHMDEL, Mansour}, title = {Deprivation of freedom}, journal = {Basic Rights}, volume = {12}, number = {24}, pages = {107-136}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In three articles of 583, 621 and 623 of the Islamic Penal Code (IPC) the legislator alongside of the phrases of "Detention", "Imprisonment" and "Stealing" has mentioned the phrase of "Concealing". Concealing is a form of deprivation of the freedom and in fact by criminalization of the mentioned acts, the legislator is looking for a full protection of the freedom. Although, using the same phrase in different articles may make the image of useless of its using in some cases, but it seems that each of the mentioned articles are referring to a different situation and logically the legislator has not repeated a similar criminalization. So, a kind of interpretation which does not regard any of the useless is rational. Although, a correct and right criminalization requires the legislator to enact a code comprehensive, but the difference of the nature of the act in different cases or its connection with special circumstances in some cases and non-connection of it with special circumstances in other cases can justify the way which the legislator has followed. The present paper considers the different aspects of the case in the three mentioned articles.}, keywords = {Concealment,unlawful detention,deprivation of freedom,arrest}, title_fa = {سلب آزادی از اشخاص در قانون مجازات اسلامی با نگاهی به قانون اساسی}, abstract_fa = {قانون­گذار در سه ماده‌ی 583، 621 و 631 قانون مجازات اسلامی در کنار عبارت توقیف و حبس و ربودن از عبارت مخفی کردن هم استفاده کرده­است. اخفاء شکلی از سلب آزادی از افراد است و در واقع مقنن در مقام حمایت از افراد در برابر سلب آزادی از آن­ها به هر شکلی است. هرچند ممکن است استعمال لفظ واحد در مواد مختلف تصور زاید یا باطل بودن استعمال لفظ مزبور را در برخی موارد ایجاد نماید، ولی به نظر می­رسد در هر کدام از مواد مزبور در موضع خاصی به جرم­انگاری عمل پرداخته شده­است و طبیعتاٌ قانون­گذار در مقام تکرار جرم­انگاری عمل مشابه در مواد مختلف نبوده­است و تفسیری که وجود هیچکدام از مواد مزبور را زاید تلقی نکند به صواب نزدیک­تر است. هرچند رعایت اصول قانون­گذاری ایجاب می­کند که قانون‌گذار قانون را به نحو جامع و مانع تصویب کند، ولی متفاوت بودن طبیعت عمل موضوع جرم در موارد مختلف یا مقارن بودن عمل با کیفیات خاص در برخی موارد و عدم تقارن عمل با کیفیات مزبور در مواردی دیگر به توجیه اقدام قانون گذار کمک می کند. این مقاله در مقام بررسی جنبه های مختلف عمل سلب آزادی در سه ماده ی مزبور است.}, keywords_fa = {اخفاء,توقیف غیرقانونی,سلب آزادی,بازداشت}, url = {https://www.asasimag.ir/article_100923.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_100923_5645fcb38b72be37c8fae12fbd584fda.pdf} } @article { author = {ROSTAMI, Vali and SATVATI, Jaafar}, title = {The Role of Youth in Realizing the Efficient Local Government}, journal = {Basic Rights}, volume = {12}, number = {24}, pages = {139-179}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The latest best practices on Development and Governance, indicates that the countries, which have promoted the role of their people in decision making and managing the public and national institutions, have more national power, integrity and security. Thus, they have designed more complicated structures and mechanisms for promoting the public participation, mainly regarding the decentralization and balanced spatial development. In the line with this grand strategy, the land planning programs in the most developed and developing countries have been experienced. Developing and empowering the local governments is one of the national development strategies and a complementary to the land planning programs. This article as an applied research, attempts to gain its goal by using the documentary method in data collection. The goal is to find new proposals for utilizing youth participation in realizing the efficient local government. In order to gain the research goal and objectives, the following questions should be answered: 1- what are the characteristics of an efficient local government? 2- How these characteristics could be adjusted with the Vision 2025? 3- How the latest situation of local government in policies; regulations; plans; structure; and resources is evaluated? 4- What are the obstacles against the realizing an efficient local government? 5- How the young people could take an important part in realizing the efficient local government?}, keywords = {Youth,sustainable development,Good Governance,Local Government,participation}, title_fa = {نقش جوانان در تحقق حکومت محلی کارآمد در ایران}, abstract_fa = {آخرین تجارب جهانی در زمینه توسعه و حکمرانی نشان می­دهد که آن دسته از کشورهایی که توانسته­اند سهم و مشارکت مردم در تصمیم­گیری و اداره نهادهای عمومی جامعه را بالا ببرند از اقتدار و انسجام و امنیت ملی بیشتری برخوردارند. لذا در این مسیر ساختارها و سازوکارهایی پیچیده­تر برای ارتقای مشارکت مردم طراحی شده است که عمدتاً معطوف به تمرکز زدایی و نیز توسعه منطقه­ای و فضایی متوازن بوده است. در این راستا، برنامه­های آمایش سرزمین در اکثر کشورهای توسعه­یافته و در حال توسعه در حال اجرا هستند. ایجاد و تقویت حکومت­های محلی در این کشورها یکی از راهبردهای توسعه ملی و مکمل برنامه­های آمایش سرزمین است. در این مقاله که یک تحقیق از نوع کاربردی است با استفاده از روش اسنادی در گردآوری اطلاعات تلاش داریم تا به هدف تحقیق نائل شویم. هدف تحقیق ارائه پیشنهادهایی برای استفاده از حضور جوانان در تحقق حکومت محلی کارآمد در کشور است. برای تحقق هدف به سؤالاتی از جمله موارد ذیل پاسخ داده خواهد شد: 1- ویژگی­های یک حکومت محلی کارآمد چیست؟ 2- این ویژگی­ها در انطباق با سند چشم­انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هـ.ش. چه می­تواند باشد؟ 3- آخرین وضعیت حکومت محلی و به عبارت بهتر مدیریت محلی در کشور به لحاظ سیاست­ها؛ قوانین و مقررات؛ برنامه­ها؛ و ساختار مدیریت چگونه ارزیابی می­شود؟ 4- موانع پیش­روی تحقق یک چشم­انداز مطلوب برای حکومت محلی کارآمد چیست؟ و 5- جوانان چگونه می­توانند نقشی مؤثر در تحقق حکومت و مدیریت محلی کارآمد در کشور داشته باشند؟ به منظور پاسخگویی به سؤالات و بالتبع تحقق هدف تحقیق، مباحث در سه مبحث تنظیم و ارائه شده است.}, keywords_fa = {جوانان,توسعه پایدار,حکمرانی خوب,حکومت محلی,مشارکت}, url = {https://www.asasimag.ir/article_100924.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_100924_ebd34354c1bbcbc1c67a7b40138e6b6f.pdf} } @article { author = {GORJI, Ali Akbar and FATHI, Younes}, title = {Comparative Study of the Place of Religion in the Constitution of Afghanistan}, journal = {Basic Rights}, volume = {12}, number = {24}, pages = {181-209}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Having a government and polity is one of the essential issues of any society thatplaces at the top of the Islamic political jurisprudence. Constitution of any state in modern societies underpins the country's legal system. Important issue in this field, especially in the religious communities, is the content of constitution andits approach to the place and role of constitution in the society. Afghanistan after years of fighting in 1382 adopted its constitution. As the new constitution, on one hand, pronounces the government's type, the Islamic Republic and on the other hand, this country has ethnic, cultural, linguistic similarities to Iran, studying the place of religion in the constitution of Afghanistan would be beneficial. The main question of this paper is what the place of religion in the constitution of Afghanistan is, andwhat mechanisms are predicted by Islamic Republic of Afghanistan for consistency of constitution with the Islam. Undoubtedly, to answer these questions, we need to be familiar with concepts such as law, religion andjurisprudence, then we will refer to the experiences of other countries, including Iran, and finally we will answer to the original question according to the findings.}, keywords = {Constitution,Religion,Islam,harmony of religion and principles of the constitution,the Islamic Republic of Afghanistan}, title_fa = {مطالعه تطبیقی جایگاه دین در قانون اساسی افغانستان}, abstract_fa = { یکی از مسائل ضروری هر جامعه­ای، داشتن حکومت ونظام سیاسی است که در فقه سیاسی اسلام نیز جایگاه ویژه ای را دارا می باشد. در جوامع امروزی قانون اساسی هر کشوری نظام حقوقی آن کشور را پی ریزی می کند. مسئله مهم در این زمینه بخصوص در جوامع دینی محتوای قانون اساسی ودیدگاه قانون اساسی نسبت به جایگاه و نقش دین در آن جامعه می باشد. کشور افغانستان بعد از سال ها جنگ در سال 82 قانون اساسی خود را به تصویب رساند. با توجه به اینکه قانون اساسی جدید افغانستان نوع حکومت را جمهوری اسلامی معرفی می کند و دارای تشابهات قومی، فرهنگی و زبانی با ایران می­باشد، مطالعه جایگاه دین در قانون اساسی افغانستان برای کشور خودمان نیز خالی از فایده نخواهد بود. سوال اصلی این مقاله اینست که جایگاه دین در قانون اساسی افغانستان چیست وجمهوری اسلامی افغانستان برای تطابق قانون اساسی با اسلام چه راهکارهایی را پیش­بینی کرده است. طبیعی است برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مفاهیمی چون فقه، دین وشریعت آشنا شده وسپس به تجارب کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی اشاره خواهیم کرد وسپس با توجه به یافته های این بخش سعی خواهیم کرد به سوال اصلی پاسخ دهیم.}, keywords_fa = {قانون اساسی,دین,اسلام,سازگاری دین واصول قانون اساسی,جمهوری اسلامی افغانستان}, url = {https://www.asasimag.ir/article_100925.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_100925_0358f57c3088f4c146bc270120f2791e.pdf} } @article { author = {NEJABATKHAH, Morteza}, title = {Structure and legal status of the National Center of cyberspace}, journal = {Basic Rights}, volume = {12}, number = {24}, pages = {211-233}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {After the formation of the Supreme Council of Cyberspace in accordance with the decree of the Supreme Leader, the governing entity was formed at its subfolders. This organization is responsible for the secretariat functions and to track and monitor the implementation of decisions of the Supreme Council of cyberspace and to provide recommendations to the council. This organization that known as the "National Center of Cyberspace”, is based on a Code that was approved by the Supreme Council of Cyberspace and has its own organs and subsidiary bodies. Due to its special legal status and because it is one of the institutions under the supervision of the Supreme Leader, the National Center for Cyberspace has special administrative and financial regulations, so that it doesn’t follow the general administrative and financial laws. Given the uniqueness of this organization, it is necessary to examine its position and structure and status of its decisions; therefore, this article focuses on explaining these issues by referring to the relevant documents.}, keywords = {Cyberspace,Supreme Council of Cyberspace,National Center of Cyberspace,Research Institute of Cyberspac}, title_fa = {ساختار و جایگاه حقوقی مرکز ملی فضای مجازی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.asasimag.ir/article_100926.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_100926_4b61bc8edbe462955e2fdd43ecff303f.pdf} }