استادیار حقوق عمومی دانشگاه ازاد اسلامی واحد همدان
چکیده
در بسیاری از نظامهای حقوقی، از جمله در فرانسه، اصول و حقهای اساسی یا بنیادین به حوزه فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق محدود نمانده و از طریق فرایند اساسیسازی وارد نظام عینیِ حقوقی شدهاست. اساسیسازی حقوق به لحاظ عملیاتی تا حدی در ادامه روند پاسداری از قانون اساسی است. با این تفاوت که در آن علاوه بر اصول تصریحشده در قانون اساسی، دیگر حقها و اصول بنیادین نیز مورد حمایت نهاد پاسدارِ قانون اساسی قرار میگیرد. در نظام حقوقی ایران، وظیفه پاسداری از قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است. بنابراین منطق حقوقی ایجاب میکند که اساسیسازی حقوق نیز از طریق همین نهاد صورت گیرد. در واقع شورای نگهبان استدلالات تئوریک و امکانات عملی لازم برای اساسیسازی را در اختیار دارد. پرسش این جا است که اگر به هر دلیلی، شورای نگهبان در جهت اساسیسازی اقدامی نکند، آیا دیوان عدالت اداری میتواند نهاد جایگزین شورا باشد یا خیر؟
رحمتی فر, سمانه. (1396). امکان سنجی اساسی سازیِ حقوق توسط دیوان عدالت اداری (از طریق مقایسه تطبیقی آرای دیوان عدالت اداری و شورای قانون اساسی فرانسه). حقوق اساسی, 14(27), 141-164.
MLA
سمانه رحمتی فر. "امکان سنجی اساسی سازیِ حقوق توسط دیوان عدالت اداری (از طریق مقایسه تطبیقی آرای دیوان عدالت اداری و شورای قانون اساسی فرانسه)". حقوق اساسی, 14, 27, 1396, 141-164.
HARVARD
رحمتی فر, سمانه. (1396). 'امکان سنجی اساسی سازیِ حقوق توسط دیوان عدالت اداری (از طریق مقایسه تطبیقی آرای دیوان عدالت اداری و شورای قانون اساسی فرانسه)', حقوق اساسی, 14(27), pp. 141-164.
VANCOUVER
رحمتی فر, سمانه. امکان سنجی اساسی سازیِ حقوق توسط دیوان عدالت اداری (از طریق مقایسه تطبیقی آرای دیوان عدالت اداری و شورای قانون اساسی فرانسه). حقوق اساسی, 1396; 14(27): 141-164.