علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی91720120822The principle of free public services in the light of the laws and procedures of the Islamic Republic of Iranاصل رایگان بودن خدمات عمومی در پرتو قوانین و رویه قضایی جمهوری اسلامی ایران128104367FAبیژن عباسیدانشیار دانشگاه تهرانفاطمه کیاکارشناس ارشد حقوق عمومیJournal Article20120312<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-language: FA;">The principle of gratuity as one of most basic principle which dominated on public services means that the government and related institutions are responsible for free granting them to citizens. So they shouldn’t take any money from citizens. Main changes in production of several public services and transferring of numerous ordinary public services to private sector that necessitate paying money by people, caused discrepancy between lawyers confronted the principle of granting whit challenge. In this article, whit studying laws and court of administrative justice judgments, we make investigations the reconnaissance or non-reconnaissance of the principle of gratuity by legislator and courts judges in Islamic republic of Iran. Of course in this process, we will analyze this principle in other countries. </span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">اصل رایگان بودن به عنوان یکی از اصول بنیادین حاکم بر خدمات عمومی بدین معنی است که دولت و نهادهای مسئول خدمات موظف به ارائه رایگان آن به مردم هستند و علیالاصول نباید در برابر ارائه آن وجوهی را از آنها دریافت نمایند. تغییرات عمده در ارائه انواع خدمات عمومی و واگذاری بسیاری از خدمات عمومی سنتی رایگان به بخش خصوصی از موارد مهمی است که منجر به اختلافنظر در میان حقوقدانان شده و اصل بودن آن را</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">مورد چالش قرار داده است. در این مقاله</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ما با مطالعه</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> قوانین و آرای دیوان عدالت اداری، در جستجوی شناسایی یا عدم شناسایی اصل رایگان بودن به وسیله</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> قانونگذار و قضات دیوان در جمهوری اسلامی ایران می</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">باشیم. البته در این راستا به تجزیه و تحلیل این اصل در کشور</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">های دیگر نیز می</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پردازیم. </span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی91720120921The relationship between civil society and religion and its reaction on I.R.I constitutionنسبت جامعه مدنی و دین و انعکاس آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران2958104368FAیونس فتحیدانشجوی دکتری حقوق عمومیJournal Article20120403<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-language: FA;">Despite passing a long time from entering the term "civil society" into political debates, due to special reasons, discussion about this term has become more common at the end of 20<sup>th</sup> century. On the other hand, knowing that our society is an Islamic one and in I.R.I constitution has been asserted that all laws and regulations must be based on</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-language: FA;">Islamic criteria, therefore studying the relationship between civil society and religion has special importance. So in this article after defining civil society and Islamic society and declaring the relationship between the two, we will analyze the civil society in the context of the I.R.I constitution. The preliminary hypothesis is harmony, if we pay serious attention to the principles that investigated the relationship between people and the government.</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">اگرچه از ورود اصطلاح جامعه مدنی به حوزه مباحث سیاسی مدت زمانی طولانی میگذرد، با وجود این بنا به دلایلی در پایان قرن بیستم، بحث از جامعه مدنی از رواج و رونق بیشتری برخوردار شد. از طرف دیگر به علت اینکه جامعه ما جامعه ای اسلامی است و در قانون اساسی نیز بیان شده که کلیه قوانین و مقررات بایستی بر اساس شرع مقدس اسلام باشد لذا بررسی ارتباط این دو موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین در این مقاله ضمن تعریف جامعه مدنی و جامعه دینی و نسبت بین آن دو به تحلیل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه جامعه مدنی خواهیم پرداخت. فرض اولیه بر سازگاری بین این دو است، البته در صورتی که اصولی که روابط مردم و دولت را بررسی کرده جدی گرفته شده و زمینهی اجرای هرچه بهتر این اصول فراهم شود<em>.</em></span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی91720120919Ethical Theory of Fundamental Rights:
Emphasizing on the fundamental rights of the Islamic Republic of Iranنظریه اخلاقی حقوق اساسی: با تاکید بر حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران5976104405FAعلیاکبر گرجی ازندریانیعضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیسیده فاطمه فقیهیدکتری حقوق عمومیJournal Article20120401<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">In this essay is made an effort to explain of possibility of ethical justification of constitutional law and its quality. Ethics, in the sense of rational rules that involve attributing feature, is appropriate justification to plan and develop modern constitutional law. </span>
<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Therefore constitutional law as basic principle establish on the more general principle and it doesn’t based only on the traditions and political culture. Explaining ethical theory for constitutional law by the systematic approach to the collection of social science can to make more dialogue and solidarity among nations and different societies and is criterion for evaluation of constitutional laws.</span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در این مقاله تلاش می کنیم تا از امکان توجیه اخلاقی حقوق اساسی و چگونگی آن سخن بگوییم. اخلاق در معنای قواعد برخواسته از عقل و وجدان است که دارای خصیصه اطلاق و جهانشمولی است و به لحاظ نظری می تواند توجیه مناسبی برای طرح و توسعه حقوق اساسی مدرن به شمار رود. بر اساس این توجیه حقوق اساسی به عنوان حقوق مادر و مبنایی، بر اصول کلیتری تکیه خواهد کرد و توجیه قواعد اساسی صرفا بر تحولات تاریخی و فرهنگ سیاسی خاصی استوار نخواهد شد. طرح نظری مبنای اخلاقی برای حقوق اساسی بر پایه رویکرد سیستمی به مجموعه علوم اجتماعی می تواند ضمن ایجاد توانایی گفتمان و همگرایی بیشتر ملتها در این شاخه، قابلیت طرح نظریه های حقوق اساسی را برای فرهنگ های مختلف بالابرده و معیاری برای ارزیابی قواعد حقوق اساسی به دست دهد.</span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی91720120919Analysis of the Concept of the Right to Freedom of Movement within States in Islamic Jurisprudence and International Lawحق آزادی تردد داخلی در حقوق بینالملل و فقه اسلامی: تحلیل محتوا77106104406FAحمید قنبریدکتری حقوق بین المللJournal Article20120411<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-language: FA;">The right to freedom of movement is one of the fundamental human rights, recognized in numerous human rights instruments. It is also acknowledged in basic sources of Islamic jurisprudence. This right can be divided into 4 distinct but related rights: (1) the right to freedom of movement within states; (2) the right to choose residence within the state; (3) the right to leave any country; (4) the right to return to one's own country. In this article the right to freedom of movement within states is analyzed in order to consider its constitutive elements. It has been tried to answer the questions like what doe's "within states" mean and what are the conditions to be entitled of this right. The interpretations of the constitutional courts and international tribunals of this right and its legitimate limitations are considered in this article as well. </span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA">یکی از حقوق بنیادین بشر که در اسناد بینالمللی متعددی به رسمیت شناخته شده است، حق آزادی تردد است. حق آزادی تردد را به 4 حق مجزا اما مرتبط با یکدیگر تقسیم کردهاند. این 4 حق عبارتند از: (الف) حق آزادی تردد داخلی؛ (ب) حق آزادی اقامت در داخل کشور؛ (ج) حق ترک کشور؛ و (د) حق بازگشت به کشور خویش. دو حق اول، جزء آزادی تردد داخلی طبقهبندی میشوند و حقهای سوم و چهارم، آزادی تردد بینالمللی محسوب میگردند. از آزادی تردد بینالمللی بسیار سخن گفته شده است و تحقیقات بسیاری در مورد آن انجام شده است اما آزادی تردد داخلی، چندان مورد بررسی قرار نگرفته و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد آن احساس میشود. این مقاله به بررسی و تحلیل مفهوم حق آزادی تردد داخلی میپردازد و در پی آن است که عناصر سازنده این حق را شناسایی و بررسی نماید. در این مقاله پس از بررسی منابع حق آزادی تردد داخلی در حقوق بینالملل و حقوق اسلامی، گستره و شرایط برخورداری از این حق و نیز موانع آن در جهان معاصر، مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این مقاله تلاش شده است که رویه قضایی مربوط به آزادی تردد داخلی، مورد تحلیل قرار گیرد و به طور خاص، مشخص شود که دادگاههای داخلی و بینالمللی، حق آزادی تردد داخلی را چگونه تفسیر و اعمال کردهاند. بخش اول این مقاله به بررسی منابع حق آزادی تردد داخلی در اسناد بینالمللی و منابع فقه اسلامی میپردازد. بخش دوم به محدوده آزادی تردد داخلی در حقوق بینالملل و اسلام پرداخته است. در بخش سوم، شرایط برخورداری از آزادی تردد داخلی که عبارتند از حضور قانونی در قلمروی سرزمینی دولت و پناهجویی خواهیم پرداخت و بخش چهارم نیز به بررسی محدودیتهای مستقیم و غیر مستقیم حق آزادی تردد اختصاص یافته است. </span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی91720120919Sovereignty: The Myth of Public Lawحاکمیت: اسطوره حقوق عمومی107126104407FAمحمد رضا ویژهعضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120608<span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">حاکمیت» مبنای گریزناپذیر حقوق عمومی است و بسیاری از اعمال سیاسی و اداری با این مفهوم توجیه میشوند. برای تحلیل مناسب «حاکمیت» از سویی باید میان «حاکمیت» و «اعمال حاکمیت» تفکیک قائل شد و از سوی دیگر، تبیین ارتباط میان «حاکمیت» و «قدرت سیاسی» نیز ضروری است. اما امروزه، با تحولاتی که در عرصهی حقوق عمومی رخ داده است، به دشواری می توان از لزوم مفهوم «حاکمیت» دفاع کرد. بسیاری از اندیشمندان «حاکمیت» را نه فقط مفهومی نالازم بلکه زیانبار تلقی میکنند که بر اساس شرایط زمانی و مکانی ویژه پدید آمد. پرسش</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">های اساسی که در این مقال به دنبال یافتن پاسخ برای آنها هستیم عبارتند از اینکه: آیا حاکمیت، به عنوان قدرت برتر، اساساً در چارچوب حقوقی می</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">گنجد تا موضوع مطالعات حقوقی قرار گیرد؟ آیا می توان میان «حاکمیت» و «اعمال حاکمیت» تفکیک نمود؟ آیا به واقع، «حاکمیت» مفهومی بنیادین و حتا ضروری در حقوق عمومی است؟ «حاکمیت» در عمل تبدیل به اسطورهای در حقوق عمومی شده است که به دلیل جایگاه، کسی متعرض آن نمیشود. به نظر نمیرسد که حذف مفهوم «حاکمیت» هیچ خللی در گفتمانهای حقوق عمومی ایجاد کند زیرا قدرت سیاسی به سهولت به جای آن مینشیند و تمامی مفاهیم وابسته مانند اعمال قدرت و مشروعیت نیز با توجه به «قدرت» توجیه میشوند. به عبارت دیگر، در حقوق عمومی نیازمند واسطهای به نام «حاکمیت» نیستیم و حذف آن به سود حقوق عمومی خواهد بود. </span>علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی91720120921The ratio of individual liberties and national security with emphasis on freedom of expression in the pressنسبت آزادی های فردی و امنیت ملی با تاکید بر آزادی بیان در مطبوعات127161104409FAاسداله یاوریعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیشقایق تقوی نیاکارشناس ارشد حقوق عمومیJournal Article20120706<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-weight: bold;">Freedom and Security are two key requirements for achieving a progressive society and a people-oriented state. Obviously, these two are dependent on each other, i.e., one is required for the achievement of the other. This paper has a focus on freedom of speech in media, in particular. Freedom of speech is considered as one of individual freedom, which requires democracy and the state officials who are open to criticism. Newspapers address a wide variety of individuals and have high influence on public opinion. This paper has selected this form of freedom of speech for further research. Freedom acts like a security valve, which may guarantee the national security. When a government feels obliged to observing the legality of crimes and punishments, do not find it prudent to punish certain individuals on the pretext of undermining national security. Legislative Body should also act fairly and only based on facts. These are the only ways to protect rightful individual freedoms, allow humanistic moral values to manifest themselves, and protect national security from anarchy and disorder. </span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA">آزادی و امنیت دو کلید دستیابی به یک جامعۀ مترقی و حکومتی مردمی است. بدیهی است هر کدام از این اصول در کنار دیگری معنا و تحقق مییابد. از این رو برای حصول هر یک باید راه دیگری را هموار نمود. در این پژوهش توجه ویژهای به آزادی بیان در مطبوعات گردیده است. چرا که آزادی بیان از جمله آزادیهای فردی می<sub></sub>باشد که بهرهمندی از آن نیازمند وجود دموکراسی و حضور دولتمردان انتقادپذیر است. از آنجا که مطبوعات طیف وسیعی از افراد را مخاطب قرار میدهد و تاثیرگذاری بیشتری بر افکار عمومی دارد، در این پژوهش این قالب از آزادی بیان برگزیده شده است تا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. </span>
<span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA">برخورداری مردم از آزادی همانند دریچه اطمینانی است که وجود آن تضمین کننده امنیت کشور است. بنابراین می توان گفت چنانچه دستگاه حکومتی به اصل قانونی بودن جرایم ومجازات ها ملزم باشد وصرف اینکه عملی را تهدید علیه امنیت ملی می داند، اقدام به مجازات مرتکب آن ننماید و قوه مقننه نیز هنگام وضع قوانین بی طرفانه و آگاهانه اقدام نماید، هم آزادی های مشروع افراد حفظ میگردد و از این طریق ارزش ها ی اخلاقی و انسانی ظهور میابد، هم امنیت ملی از خطر اغتشاش و نا آرامی مصون می ماند.</span>