علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200220Forbidden act, the principle of legality of crime and punishment, Article 638 of the Islamic Penal Code of Iran.مجازات عمل حرام و تعارض آن با قانون مداری درقانون اساسی ایران112126240FAمحمد جعفر حبیب زادهعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20191022Article 167 of the Constitution and Article 214 of the Code of Judicial Procedure of the General and Revolutionary Courts, approved in 1999, allow the criminal judge to issue a verdict in cases of silence, defect, brevity, conflict or ambiguity of the law, referring to jurisprudential sources. The ordinary legislator, relying on the wording of the said principle and its misinterpretation, and without considering other principles of the constitution and certain inalienable legal principles, has allowed the judge to refer to jurisprudential sources in criminal cases. This interpretation has caused the legislator to implicitly refer to Article 638 of the Islamic Penal Code by creating a general and vague criminal title of "pretending to commit a forbidden act" and the dubious application of the text of the said article on the punishment of the act of haram act in order to remove ambiguity from this article. Prescribe to the jurisprudential sources to determine the instance and punishment of the forbidden act. However, since this leads to the creation of a crime and falsification of punishment, it contradicts the principle of legality of crime and punishment and the principle of separation of powers and the exclusive competence of the legislature in the enactment of the law. Therefore, the logical interpretation of Article 167 of the Constitution requires that, given the acceptance of the principle of legality of crime and punishments in the Constitution, the permission to refer to jurisprudential sources in criminal cases should be avoided from cases that lead to the creation of crime and punishment. Therefore, in Article 638 of the Islamic Penal Code, referring to jurisprudential sources is contrary to the Constitution and Sharia standards. It is expedient for the legislator to amend or repeal this article and to pay more attention to the constitution in amending it. Before amending or repealing this article, the observance of the constitution requires that judges deal with unauthorized behaviors and punishments in law. Vote for innocence. <br />< p >اصل167 قانون اساسی و مادة 214 قانونی آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب 1378 به قاضی کیفری اجازه دادهاست که در موارد سکوت، نقص، اجمال، تعارض یا ابهام قانون، با مراجعه به منابع فقهی مبادرت به صدور رای کند. قانونگذار عادی باتمسک به اطلاق عبارت اصل مزبور وبرداشت نادرست ازآن و بدون توجه به سایر اصول قانون اساسی ونیزاصول مسلم حقوقی، مراجعه قاضی به منابع فقهی در دعاوی کیفری را جایز دانسته است. این برداشت موجب گردیده است که مقنن در مادة 638 قانون مجازات اسلامی با ایجاد عنوان جزایی کلی و مبهم «تظاهر به عمل حرام» و اطلاق شبهه آور متن مادة مزبوردربیان کیفر نفس عمل حرام، به منظور رفع ابهام از این ماده، به طور ضمنی مراجعه به منابع فقهی برای تشخیص مصداق و کیفر عمل حرام را تجویز کند. اما از آنجا که این امر به خلق جرم و جعل کیفر می انجامد، با اصل قانونی بودن جرم و مجازات و اصل تفکیک قوا واصل صلاحیت انحصاری قوة مقننه در وضع قانون منافات دارد. لذا تفسیر منطقی اصل 167 قانون اساسی ایجاب میکند که باتوجه به پذیرش اصل قانونی بودن جرم ومجازات در قانون اساسی، اجازة مراجعه به منابع فقهی در دعاوی کیفری، منصرف از مواردی باشد که منجر به خلق جرم و مجازات میشود. بنابراین درمادة 638 قانون مجازات اسلامی مراجعه به منابع فقهی با قانون اساسی و موازین شرعی مغایر است. مصلحت اقتضا دارد مقنن نسبت به اصلاح یا لغو مادة مزبوراقدام کند و دراصلاح آن عنایت بیشتری به قانون اساسی داشته باشد و پیش از اصلاح یا لغو این ماده، مراعات قانون اساسی، ایجاب میکند که قضات نسبت به رفتارها وکیفرهای غیر مصرح در قانون، رای بر برائت صادرکنند.https://www.asasimag.ir/article_126240_c634408257031008177de7d1a881b45f.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320Developments in women's rights in the light of generations of human rights with an emphasis on working womenتحولات حقوق زنان در پرتو نسلهای حقوق بشر با تأکید بر زنان شاغل1335126311FAارکان شریفیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجمحمد سلمان طاهریدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20191121
<span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt;">In recent literature on human rights, a commonly accepted approach has been to classify such rights in terms of generations, divided into four generations. </span>
<span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt;">1- The First generation of Human Rights and the Universal Declaration of Human Rights (1948) </span>
<span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt;">2- The Second generation of Human Rights: the UN Twin Conventions 1966 as well as other core Treaties in international system. </span>
<span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt;">3- The Third generation: Collective, environmental and development<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>rights. </span>
<span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt;">4- The fourth generation: The right to sustainable development of the future Generations. </span>
<span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt;">In recent years, the global women's rights movement has become a visible player in civil society and United Nations negotiations. Particuarly around the big UN Conferences of the 1990s, the lobbying of women's rights networks has established issues such as women's empowerment, gender Mainstreaming and Women's human rights as a key features of UN inter govenmental negotiations and agreements. </span>
<span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt;">In the past, human rights has been Conceptualized in a way that did not take account of women's lives and the fact that women routinely forced violence, discrinaion and oppression. But Under the development of human rights in terms of generation, gradually effect on women's rights. Today women's right is human rights.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>In this paper I analysis the developments of human rights on women's Rights specially working Women. The hypothesis of this Paper is, despite the progressive development of women's Rights in the framework of Human Rights, But there is no full equall rights between women and men in work places. </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">در ادبیات معاصر در باب حقوق بشر، رهیافت عام، پذیرفته شدهای وجود دارد که آنها را برحسب نسلها به 4 نسل طبقهبندی میکنند: </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">1- نسل اول حقوق بشر و اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948</span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">2- نسل دوم حقوق بشر، میثاقهای دوگانه 1966 و دیگر معاهدات </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">3- نسل سوم که حقوق مربوط به محیط زیست و توسعه را در برمیگیرد. </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">4- نسل چهارم که حقوق توسعه پایدار نسلهای آینده را شامل میشود. </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">در سالهای اخیر، جنبشهای حقوق زنان نقش آشکاری را در جامعه مدنی و مذاکرات سازمان ملل متحد ایفا کرده است، بویژه در کنفرانسهای بزرگ و مهم سازمان ملل در دهه 90، لابیگری در باب حقوق زنان، شبکههای حقوق زنان موضوعاتی چون توانمندسازی زنان، جریان اصلی جنسیت و حقوق بشر زنان را به عنوان ویژگیهای اصلی و کلیدی مذاکرات بینالدولی و موافقتهای بینالمللی به وجود آوردهاند. در گذشته، مفهومسازی حقوق بشر به گونهای بود که زنان را به حساب نمیآورد و به طور مرتب زنان مورد خشونت و فشار قرار میگرفتند. اما در پرتو تحولات حقوق بشر برحسب نسلها، بتدریج شاهد اثرات این تحولات بر حقوق زنان بودهایم، به گونهای که امروزه حقوق زنان به مثابه حقوق بشر نگریسته میشود. در این مقاله تحولات حقوق بشر را بر حقوق زنان با تاکید بر زنان شاغل مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهایم. فرضیه این مقاله بر این پایه استوار است که علیرغم تحولات پیشروانه حقوق زنان بویژه زنان شاغل در چارچوب حقوق بشر، اما هنوز هم برابری کاملی میان مردان و زنان در محیط کار دیده نمیشود.</span>
<strong><span style="mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"> </span></strong>https://www.asasimag.ir/article_126311_ec7a6ca559364c3763ca0e2b78725c9c.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320Distinguish between the founding power and the founding powerتمایز میان قوه موسس و قوای تاسیسی3648126312FAبیژن عباسیدانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20191106
<span class="jlqj4b"><span style="mso-ansi-language: EN;" lang="EN" dir="LTR">Whereas after a major socio-political transformation, including the revolution, the formation of an independent government in a land, coups, etc., the existence of a new political treaty between the people and the government that reflects the rights and freedoms of the nation and the new organization of political organizations. A new legal order is needed, new rulers may formulate and approve the new basic norms of society (the constitution) in one of different ways. With the adoption of the new constitution, the old legal order will be abolished and the new order will be established. The latter order will contain the principles and values to which the said transformation has taken place. The above-mentioned principles and norms, which were set by the first founding power of the new government (the founding power), must be observed by the institutions established in the constitution and the people. By establishing the power of revision and the method of revision, the founding power will pave the way for the revision of the constitution so that the powers born of the constitution (the three powers), especially the legislature, will not be able to revise the principles of the constitution like a normal law. The distinction between the founding power and the founding power is a reflection of the substantive and formal difference between the basic norms and the normal norms in a law-governed state. Therefore, before accepting the principle of separation of powers, we must believe in the principle of distinction between the founding power and the founding power.</span></span>
<span style="font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FR" dir="LTR"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">از آنجایی که پس از یک تحول سیاسی</span><span style="font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" lang="FR" dir="LTR">-</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">اجتماعی عمده اعم از انقلاب، تشکیل یک حکومت مستقل در یک سرزمین، کودتا و غیره، وجود یک پیمان سیاسی تازه میان مردم و دولت که مبین حقوق و آزادیهای ملت و سازماندهی نوین تشکیلات سیاسی کشور باشد و نظم حقوقی جدیدی را رقم زند، ضرورت می یابد، زمامداران نوین ممکن است به یکی از<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>شیوه های مختلف، دست به تدوین و تصویب هنجارهای اساسی نوین جامعه (قانون اساسی) بزنند. با تصویب قانون اساسی جدید، نظم حقوقی پیشین منسوخ و نظم نوینی استوار می گردد. نظم اخیر حاوی اصول و ارزشهایی خواهد بود که برای دست یافتن به آن، تحول یادشده رخ داده است. اصول و هنجارهای یاد شده که توسط نخستین قدرت موسس حکومت جدید (قوه موسس) وضع شده است، باید توسط نهادهای تاسیس شده در قانون اساسی و مردم رعایت گردد. قوه موسس با تعبیه قوه بازنگری و شیوه تجدید نظر، راه بازبینی در قانون اساسی را هموار خواهد کرد تا قوای زاده شده توسط قانون اساسی (قوای سه گانه) بویژه قوه قانونگذاری، نتوانند همانند یک قانون عادی به بازنگری در اصول قانون اساسی بپردازند.</span>
<span style="font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FR" dir="LTR"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تمایز میان قوه موسس و قوای تاسیسی، بازتاب تفاوت ماهوی و شکلی میان هنجارهای اساسی و هنجارهای عادی در یک دولت قانونمند است. بنابراین پیش از پذیرش اصل تفکیک قوا، باید معتقد به اصل تمایز میان قوه موسس و قوای تاسیسی باشیم.</span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>https://www.asasimag.ir/article_126312_a7b4d44b99eafed3b82441f5b2b9c2e9.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320Increasing Participation through E-Votingافزایش مشارکت از طریق انتخابات الکترونیکی4972126313FAسیدمجتبی واعظیدانشیار حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازیاور شعبانیدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه آزاد شیرازJournal Article20191022 <br /><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';">One of the most basic ways of realizing people's participation in the decision-making, planning and administration of community affairs is participation through elections; what has been emphasized by the constitution legislators in the constitutions of the countries of the world, including Iran. There are many factors involved in attracting or eliminating participation, but what is explicitly discussed in this paper is the impact of the use of new technologies, and in particular on electronic elections. In this essay we will take a look at the merits of electronic elections that are effective in attracting participation and the essential requirements we need to take into consideration the experience of leading and successful countries in this field. E-Voting increases participation in two steps; in the first step, cost reductions, reduction of fraud and errors, and synchronization with the international community are among the reasons why electronic elections increases participation. In the second step, electronic elections will increase participation through attract the lost votes, the possibility of becoming a culture and reviving direct democracy</span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi;">.</span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">یکی از اساسیترین روشهای تحقق مشارکت مردم در تصمیمات، برنامهریزیها و اداره امور جامعه مشارکت از طریق انتخابات است؛ آنچه که در قوانین اساسی کشورهای جهان من جمله ایران مورد تاکید قانونگذاران اساسی بوده است. عوامل بسیاری در جذب یا دفع مشارکت دخیل هستند اما آنچه مشخصاً در این نوشتار مورد بررسی قرار میگیرد تاثیر استفاده از فناوریهای نوین و به طور خاص برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی میباشد. در این نوشتار محاسن انتخابات الکترونیکی که در جذب مشارکت موثرند و پیشنیازهای اساسی مورد نیاز با توجه به تجربه کشورهای پیشرو و موفق در این حوزه را از نظر خواهیم گذراند. انتخابات الکترونیک در دو گام به افزایش مشارکت میانجامد؛ در گام نخست افزایش مشارکت، کاهش هزینهها، کاهش تقلب و خطاها و همگامی با جامعه جهانی از جمله دلایلی هستند که مشارکت در انتخابات را به سببِ شیوه الکترونیکی افزایش میدهند. در گام دوم انتخابات الکترونیکی با جذب مشارکت آراء از دسترفته، امکان تبدیل به فرهنگ شدن و احیای دموکراسی مستقیم به افزایش مشارکت میانجامد.</span>https://www.asasimag.ir/article_126313_15fbd37a2ed6949210e519a1fbba05e4.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320Examining and evaluating the theory of the origin of the legal systemبررسی و ارزیابی نظریهی سرمنشأ نظام حقوقی7390126318FAمسلم آقایی طوقدکتری حقوق عمومیJournal Article20191129
<span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-language: FA;" lang="EN-GB">Second half of the 90s, there was an increasing amount of articles discussing in very special way the economic development in relation with legal origins. These theorists, all of them economist, believe that legal systems originated from English Common Law economically are more efficient and more developed than their French Civil Law- based counterparts. </span>
<span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-language: FA;" lang="EN-GB">In this article, it was my aim to discuss this theory in very concise and compendious format. Realising this, the subject has been presented in three parts as follow: typology of the theory, then study of its very content and finally considering the critics. </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">از نیمهی دوم دههی 90 میلادی, عرصهی حقوق و اقتصاد شاهد رشد روزافزون مقالاتی بوده است که با رویکردی خاص به مسألهی رشد اقتصادی و رابطهی آن با سرمنشأ نظام حقوقی پرداختهاند. صاحبان این نظریه, که همگی از اقتصاددانان میباشند, معتقدند که آن نظامهای حقوقی که از کامن لوی انگلستان سرچشمه گرفتهاند از لحاظ اقتصادی کارآمد تر و پیشرفته تر از نظامهایی هستند که از سیویل لوی فرانسوی نشأت گرفتهاند.</span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">در این مقاله, سعی شده است به شکلی مختصر و مفید, این نظریه مورد بررسی قرار گیرد. لذا در سه مبحث به گونه شناسی نظریه, محتوا شناسی نظریه و نهایتاً به انتقادات صورت گرفته, پرداختهایم. </span>https://www.asasimag.ir/article_126318_ae22f7f0690086c5ec31e83497ea2cb8.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320The Constitution of Iran and the principle of innocenceقانون اساسی ایران و اصل برائت91111126321FAمنصور رحمدلعضو هیات علمی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20191005
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA">یک طرف دعوی عمومی و در واقع طرف اصلی آن فردی است که بنمایندگی از طرف کل جامعه اقدام به تعقیب متهم به عنوان طرف دوم دعوی مزبور می نماید. طرف اصلی دعوی عمومی، حسب طبیعیت نمایندگی اش از تمامی امکانات لازم برای تعقیب و نهایتاً به مجازات رساندن متهم برخوردار است و برای این منظور قوای قهریة لازم را برای احضار، جلب متهم و به اجرا گذاشتن مجازات در مورد وی در اختیار دارد. ولی، متهم، در مقابل نمامی امکاناتی که دادستان از آن برخوردار است، فقط از یک امکان برخوردار است. از این امکان به اصل برائت تعبیر می شود که قانون اساسی ایران در اصل 37 خود به آن تصریح نموده است. علاوه بر اصل مزبور اصول دیگری نیز در ارتباط با اصل برائت در قانون اساسی وجود دارند. در این مقاله، مفهوم و مبانی و آثار اصل مزبور و کیفیت حمایت از اصل مزبور در حقوق ایران و بخصوص قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA"> </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA">یک طرف دعوی عمومی و در واقع طرف اصلی آن فردی است که بنمایندگی از طرف کل جامعه اقدام به تعقیب متهم به عنوان طرف دوم دعوی مزبور می نماید. طرف اصلی دعوی عمومی، حسب طبیعیت نمایندگی اش از تمامی امکانات لازم برای تعقیب و نهایتاً به مجازات رساندن متهم برخوردار است و برای این منظور قوای قهریة لازم را برای احضار، جلب متهم و به اجرا گذاشتن مجازات در مورد وی در اختیار دارد. ولی، متهم، در مقابل نمامی امکاناتی که دادستان از آن برخوردار است، فقط از یک امکان برخوردار است. از این امکان به اصل برائت تعبیر می شود که قانون اساسی ایران در اصل 37 خود به آن تصریح نموده است. علاوه بر اصل مزبور اصول دیگری نیز در ارتباط با اصل برائت در قانون اساسی وجود دارند. در این مقاله، مفهوم و مبانی و آثار اصل مزبور و کیفیت حمایت از اصل مزبور در حقوق ایران و بخصوص قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>https://www.asasimag.ir/article_126321_588a86fea35f31719dda7e6fcd4cad4a.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320The science of legislation in the shadow of fundamental rightsعلم قانونگذاری درسایه حقوق اساسی112128126324FAمحسن قاسمیدکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهرانJournal Article20191119
<span class="jlqj4b"><span style="mso-ansi-language: EN;" lang="EN" dir="LTR">Legislation is a science that, despite its great importance, has been neglected until recently under the influence of the dogmatic principle of the social contract theory, which protects the public will from error, intentionality and arbitrariness, but in recent years this principle has become apparent. In representative democracies, legal doctrine in developed countries has developed methods and principles of legislation inspired by legal theories, principles contained in constitutions and the jurisprudence of constitutional courts, so that the efforts of jurists and legitimate governments and their methods and attention to procedures and methods The various social sciences promise the gradual evolution of science called the science of legislation</span></span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">قانونگذاری دانشی است که علی رغم اهمیت بسیاری که دارد تحت تأثیر حاکمیت اصل جزمی نظریه قرارداد اجتماعی مبنی بر مصونیت ارادة عمومی از</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">اشتباه، غرضورزی و خودسری تا چندی پیش مورد غفلت و بیاعتنایی قرار گرفته بود ام</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ا</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">در سالهای اخیر با آشکار شدن موهوم بودن این اصل در دموکراسیهای نماینده سالار،</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">دکترین حقوقی در کشورهای مترقی به تدوین روشها و اصول تقنین با الهام از نظریههای</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">حقوقی، اصول مندرج در قوانین اساسی و رویه قضایی دادگاههای قانون اساسی روی آورده است به طوریکه تلاش حقوقدانان و دولتهای قانونمند و توجه آنها به روشها و دستآوردهای علوم اجتماعی گوناگون، نوید بخش تکوین تدریجی علمی به نام علم</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">قانونگذاری اس</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ت.</span>https://www.asasimag.ir/article_126324_ca828caa453a5e495b5a913209145ba6.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320Criminal liability of the President in Franceمسئولیت کیفری رییس جمهور در فرانسه129153126326FAمحمد رضا ویژهدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20191126
<span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN; mso-bidi-language: FA;" lang="EN">The President holds a high position in the political system of the Fifth Republic of France, which is based on the Constitution adopted on October 4, 1985. The characteristics of this political system require that the president have a lot of authority and at the same time be safe from aggression. The ambiguity of Article 68 of the above-mentioned constitution in stating the non-criminal responsibility of the President led to the issuance of contradictory opinions and interpretations by the various authorities of the content of this article. The decision of the French Constitutional Council of 22 January 1999 to declare a conflict between the statute of the International Criminal Court and the French Constitution on the criminal liability of the President and members of the Government also widened the scope of these discussions. Finally, the French president commissioned a commission to investigate the matter and make proposals for constitutional reform. In this regard, after a brief discussion of the Fifth Republic and the position of the President in this system, we will first discuss the principle of irresponsibility of the head of government and the need to reform it, and then examine the achievements of the Commission on Reflection on Presidential Criminal Responsibility.</span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">رییس جمهور در نظام سیاسی جمهوری پنجم فرانسه که مبتنی بر قانون اساسی مصوب 4 اکتبر 1985 است، از جایگاه والایی برخوردار است. ویژگیهای این نظام سیاسی ایجاب مینماید که رییس جمهور از اختیارات فراوانی برخوردار باشد و به موازات آن مصون از تعرض نیز باشد. ابهام ماده 68 قانون اساسی فوقالذکر در بیان عدم مسئولیت کیفری رییس جمهور موجب صدور آرا و تفسیرهای متناقض</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> توسط مراجع گوناگون</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA"> از محتوای این ماده گردید. تصمیم 22</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">ژانویه 1999 شورای قانون اساسی فرانسه در اعلام تعارض اساسنامهی دیوان کیفری بینالمللی با قانون اساسی این کشور در مورد مسئولیت کیفری رییس جمهور و اعضای دولت نیز</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">،</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA"> دامنهی این بحثها را گستردهتر کرد. در نهایت رییس جمهور فرانسه کمیسیونی را به تحقیق در این رابطه و ارائهی پیشنهاداتی در مورد اصلاح قانون اساسی مأمور نمود. در این خصوص، پس از بحثی مختصر در مورد جمهوری پنجم و جایگاه رییس جمهور در این نظام ابتدا به اصل عدم مسئولیت رییس حکومت و ضرورت اصلاح آن و سپس به بررسی دستاورد کمیسیون تأمل در مسئولیت کیفری رییس جمهور خواهیم پرداخت.</span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>https://www.asasimag.ir/article_126326_cce0a1e665395aa7ad466a6d00188900.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320Social security as a human rightتأمین اجتماعی به عنوان یک حق بشری154178126328FAروح الله ملکیدانش آموخته رشته حقوق بشر.Journal Article20191020
<span class="jlqj4b"><span style="mso-ansi-language: EN;" lang="EN">In the contemporary world, civilized man is exposed to the dangers that have made him more miserable and miserable in the face of the shaky foundations of the universe. Primitive man was incapable of envisioning the future. Whenever this strength was created, it was able to escape some of the incompatibilities of various environmental factors, including being safe from animal cruelty and other human violence. This article takes a look at the social security status of human rights. This issue has been an important part of the demands of the people in recent years as one of the socio-economic-cultural rights. Social security is a concept that is important not only nationally but also internationally and is reflected in important human rights instruments in the context of fundamental human rights issues.</span></span>
<span style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> </span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">در دنیای معاصر بشر متمدن در معرض تهاجم خطراتی است که بیش از گذشته او را در مقابل ارکان متزلزل جهان هستی زبون و بیچاره نموده است، انسان ابتدایی قادر به تجسم آینده نبود، در آن هنگام تأمین اجتماعی به نظر او عبارت بود از استحکام پناهگاهش در هر زمان که این استحکام به وجود می آمد توانایی فرار از برخی ناسازگاری</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="AR-SA">های عوامل مختلف محیط خارج، از جمله مصون ماندن از درندگی حیوانات و خشونت های سایر انسانها را داشت. </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA">این مقاله نگاهی به جایگاه تامین اجتماعی از بعد حقوق بشر دارد. موضوعی که در سالهای اخیر به عنوان یکی از حقوق اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی، بخش مهمی از مطالبات مردم را تشکیل می دهد. تامین اجتماعی مفهومی است که نه تنها از جنبه ملی حایز اهمیت است بلکه از جنبه بین المللی و در چار چوب مسایل اساسی حقوق بشر در اسناد مهم حقوق بین المللی بشر نیز انعکاس یافته است</span><span style="font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR">.</span>https://www.asasimag.ir/article_126328_2fb6bb5eb2b283c29b22a05f68c596ac.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320The role of Christianity in the evolution of constitutional rightsنقش مسیحیت در تحول حقوق اساسی179206126329FAامیرحسین نوربخشدکتری حقوق عمومی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراننسیم خداخواهدکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد بین الملل مشهدJournal Article20191126
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span class="jlqj4b"><span style="mso-ansi-language: EN;" lang="EN">A great capital called fundamental rights is the result of important and costly civil movements, popular struggles and their integration with customs, beliefs, and finally the techniques that have reached us today and are constantly changing and Are transformations. In the meantime, the existence of some taboos that have been knowingly or unknowingly turned into indisputable schools of thought by public jurists seems to be the subject of exploration and discussion. Because the principles of religions have not been ineffective in the formation and development of human knowledge and have always been directly or indirectly influential in the context of historical developments and decisions. In this case, scientificization and localization of some concepts, if not accompanied by precise subtleties, will cause misguidance and deviation from the main goal of human knowledge and move in the valley of unwanted wonders. One of the most colorful religious concepts is the belief in the Trinity in Christianity, which forms the basis of traditional and even modern fundamental rights today. The other is the theory of two swords or scholasticism, and ultimately tolerance is the latest principles of thought that have been studied by the authors of the article. The presence of the theological teachings of a particular religion in the main intellectual content of fundamental rights seems to be a serious reflection on the history of constitutional rights.</span></span> <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>
<span style="font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">سرمایه ای بزرگ به نام حقوق اساسی حاصل حرکت های مهم و پر هزینه ی مدنی، مبارزات مردمی و آمیختگی آن ها با عرف، باور ها و در نهایت تبدیل به تکنیک هایی است که امروز به دست ما رسیده اند و هر آینه در حال تغییر و تحول هستند. در این میان وجود برخی تابوهایی که دانسته یا نادانسته مبدل به مکتب هایی غیر قابل مناقشه در عقاید حقوق دانان عمومی شده اند، محل کاوش و گفت و گو به نظر می رسد. چرا که اصول ادیان هم در شکل گیری و توسعه ی دانش های انسانی بی تاثیر نبوده و همواره به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر متن تحولات و تصمیم گیری های تاریخ ساز موثر بوده اند. در این حالت علمی سازی و بومی گزینی برخی مفاهیم اگر با ظرافت های دقیق همراه نباشد، سبب گمراهی و انحراف از هدف اصلی دانش های انسانی و حرکت در وادی حیرت های ناخواسته خواهد شد. یکی از مفاهیم مذهبی پر رنگ، عقیده بر تثلیث یا سه گانه پرستی در مسیحیت است که بن مایه ی حقوق اساسی سنتی و حتی مدرن امروز را تشکیل می دهد. دیگری نظریه ی دو شمشیر یا اسکولاستیک است و در نهایت تساهل و تسامح اخرین مبانی اندیشه ای است که مورد مداقه ی نگارندگان مقاله قرار گرفته. حضور آموزه های کلامی یک دین خاص در محتوای اصلی تفکری حق های اساسی محل تامل و ژرف اندیشی جدی در تاریخ حقوق اساسی به نظر می رسد. </span>https://www.asasimag.ir/article_126329_8389b5d6cb7b6392cff08d786a8c40aa.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200320Analysis of the Guardian Council procedure in reviewing Note 3 of Article 12 of the Law on the Structure of the Comprehensive Welfare and Social Security Systemتحلیل رویه شورای نگهبان در بررسی تبصره 3 ماده 12 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی207217126656FAسعید رضا ابدیJournal Article20190928
<span class="jlqj4b"><span style="mso-ansi-language: EN;" lang="EN" dir="LTR">With the advent of the Industrial Revolution, the process of human economic life underwent a fundamental change, and with industrial progress, the role of manpower, especially workers in the rotation of industrial activities became more apparent. The extreme poverty of this group and the dependence of their lives and livelihoods on work and factory, may have led to labor strikes and irreparable damage to employers. Thus, the economic interests of employers and the economic development of Western countries have led employers and governments to meet some of the essential needs of workers, and to provide them with the necessary security for the life or financial risks of work. As a result, social insurance was formed. On the other hand, the countries following the capitalist system, in order to counter the progress of communism, generalized social insurance and provided it for the members of society. Social insurance covers a wide range of people in the community, mostly employed people and their families. The purpose of this type of insurance is to protect individuals in the community against natural or social and economic risks, and because of its impact on the fate of society as a whole and its impact on the conditions and fluctuations of society, the government plays a key role in policy-making, monitoring and implementation of this insurance. Is in charge.</span></span>
<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">با پیدایش انقلاب صنعتی، روند حیات اقتصادی بشر دچار تحولی اساسی گردیدو با</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پیشرفت صنعتی، نقش عامل نیروی انسانی به خصوص کارگران در چرخش فعالیتهای صنعتی بیش</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">از پیش آشکار گردید. فقر شدید این قشر و وابستگی زندگی و معیشت آنان به کار و</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">کارخانه، چه بسا موجب اعتصابات کارگری و تحمیل خسارتهای جبرانناپذیر به</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">کارفرمایان میشد. از این رو، مصالح اقتصادی کار فرمایان و پیشرفت اقتصادی کشورهای</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">مغرب زمین، کارفرمایان و دولتها را به سویی هدایت نمود تا برخی از نیازهای ضروری</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">کارگران را تأمین، و امنیت لازم برای خطرات جانی یا مالی ناشی از کار را برای آنان</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تضمین کنند و در نتیجه بیمههای اجتماعی شکل گرفت. از طرف دیگر کشورهای پیرو نظام سرمایه</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">داری برای مقابله با پیشرفت</span><span dir="LTR"><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; color: windowtext; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="FA" dir="RTL">کمونیسم</span></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">، بیمه اجتماعی را تعمیم</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">بخشیده، آن را برای افراد جامعه پیش بینی نمودند. بیمه اجتماعی طیف وسیعی از افراد جامعه را که غالبا افراد شاغل و خانواده آنان است تحت پوشش قرار میدهد. هدف ازاین نوع بیمه حمایت از افراد جامعه در برابر مخاطرات طبیعی یا اجتماعی و اقتصادی است و به دلیل اثر گذاری آن بر سرنوشت کل جامعه و نیز اثر پذیری آن از شرایط و نوسانات جامعه، دولت نقش اصلی را در سیاستگذاری و نظارت و اجرای این بیمه به عهده دارد.</span>https://www.asasimag.ir/article_126656_2b90a91239a6bb28f80f527b0f728215.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی163220200220The Council of Supervisory Bodies Formation, status, competenceشورای دستگاههای نظارتی: شکلگیری، جایگاه و صلاحیتها218242126658FAحامد نیکو نهادعضو هیات علمی دانشگاه قم.Journal Article20210219
<span style="mso-bookmark: OLE_LINK37;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">Efficient</span></span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';"> supervision, undoubtedly, is one of the desirable constitutional system's pillars. Considering of a proper supervisory mechanism in order to idealistic realization of political system's ideals is an obvious necessity. Existence of different supervisory devices in the three branches of government and in other institutions, although is mandatory, but doesn't necessarily end in accessing of the political system to its goals. Disharmonic and parallel-like supervisory measures may create an inefficient supervisory sample; so that weak points of administrative structure remains hidden and heavy costs imposes on public budget.</span>
<span style="mso-bookmark: OLE_LINK46;"><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">The Council of Supervisory Bodies </span></span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">was constituted as a coordinator in order to meet this need. In this article it is tried to investigate, through documentary and analytical studying of the Council's formation process, its status and competence in Iran's constitutional system.</span>
<span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA">مقوله نظارت کارآمد، بیتردید، یکی از ارکان نظام حقوق اساسی مطلوب است. اندیشیدن سازوکار نظارتی شایسته به منظور تحقق مطلوب آرمانهای نظام سیاسی، ضرورتی آشکار است. وجود اهرمهای نظارتی متعدد در قوای سهگانه و سایر نهادها، اگرچه لازم است، اما لزوماً منجر به دستیابی نظام حقوقی به اهداف خود نمیشود. اقدامات ناهماهنگ و موازیگونه نظارتی میتواند الگوی ناکارآمد نظارتی را پدید آورد؛ به نحوی که هم نقاط ضعف ساختار اداری پنهان بماند و هم هزینههای سنگینی بر بودجه عمومی تحمیل شود. شورای دستگاههای نظارتی کشور به عنوان نهادی فرآبخشی و هماهنگکننده با هدف تأمین این ضرورت پا به عرصه نظام حقوقی ایران نهاد. علیرغم گذشت حدود 5 سال از تشکیل و آغاز به کار این شورا، جامعه حقوقی و دانشگاهی کشور هنوز با این نهاد اساسی نوظهور آشنا نیست. در این مقاله سعی شده با مطالعه مستند و تحلیلی فرآیند شکلگیری این شورا، جایگاه و صلاحیت آن در نظام حقوق اساسی بررسی گردد.</span>https://www.asasimag.ir/article_126658_e9ca3e997ca1edf3568444939ede06bd.pdf