علی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی132520160921Eexplaining the inherent human dignity from Mohhamad Taghi Jafari’s point of viewتبیین کرامت ذاتی انسان در رویکرد علامه جعفری133100799FAمحمد صادق احمدیاستادیار حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانJournal Article20150914Dignity in the sense of honor and reverence is a controversial concept.this word is a foundamental concept inpolitical and legal thought. Despite of its significance, like many other, it is not a simple phenomena. Regardless of disagreement about its root and territory, it is considered as a very important concept. Mohammad Taghi Jafari has an unique idea about dignity and believe on it as an alienable characteristic. The Man mayreject his internal abilities and then lose his dignity. <br />This paper is a critical review of Jafari’s theory.کرامت در معنای شرافت و حرمت، مفهومی اختلافی است. این واژه یکی از مفاهیم بنیادی در اندیشه سیاسی و حقوقی است. با وجود اهمیت و جایگاه مهم کرامت معنا و قلمرو آن همچون بسیاری از مفاهیم حوزههای اندیشه و تفکر دچار تشتت میباشد. کرامت ذاتی یا کرامت انسانی، صرف نظر از ریشه، بنیان و قلمرو شمول آن در نگرشهای دینی و عرفی مورد پذیرش و تاکید قرار گرفته است. علامه محمدتقی جعفری رویکرد خاصی به کرامت ذاتی داشته و ضمن پذیرش آن به عنوان یک پدیده ذاتی و طبیعی آن را سلب شدنی و وابسته به سرشت کردارهای ارادی و آزاد میداند. بنابراین در این نگرش اگرچه در بدو تکوین خمیر مایه انسان، وی از ارزش ذاتی برخوردار است و این ارجمندی هوده استعدادها و شایستگیهای به ودیعت نهاده شده الهی در وجود اوست، اما نتیجه اعمال و کردارهای وی میتواند آن را از اثر تهیسازد. آدمی با پشت کردن به صلاحیتهای وجودی خویش و ارتکاب جنایت و خیانت، گوهر ارزشی خود را که همانا کرامت ذاتی یا انسانی است از دست میدهد. پس ذاتی بودن کرامت در اینجا به مفهوم غیر قابل انتزاع بودن از وجود آدمی نیست. این نوشتار درپی تبیین و نقادی نظریه فوق است. زیرا ذاتی بودن با قابل سلب بودن امکان جمع نمییابد.https://www.asasimag.ir/article_100799_e1617e2de171c0f08dec71c7ef0e1062.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی132520160921Academic Freedom in International Human Rights Lawآزادی آکادمیک در نظام بینالمللی حقوق بشر3579100800FAرضا اسلامیاستادیار حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتیپیمان مرادیکارشناس ارشد حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151106This article first studies the meaning as well as the elements and characteristics of the academic freedom and elaborates the human rights foundation of this fundamental freedom. The article then refers to the state obligations to both refrain from any interference and provide protection needed in academic institutions. The article also reviews international documents and certain state constitutions which deal with academic freedom. This article finally examines the scope and also the limits of academic freedom should be enjoyed by the faculty members and students in academic environment as well as the topics they deal with in their research. The article concludes that there should be a bounding document in the international human rights law to recognize this important freedom and to require states to provide more serious protection and mechanisms for academic freedomآزادی آکادمیک به آزادی موسسات دانشگاهی و پژوهشی و اعضای جامعه علمی (استادان، پژوهشگران و دانشجویان) در تحقیق، پژوهش و آموزش، انتشار و انتقال نتایج آن با استفاده از ابزارهای مختلف به دور از هرگونه فشار از طرف گروههای قدرت سیاسی، مذهبی و مسلکی اطلاق میشود. تحقق آزادی آکادمیک در بعد فردی و نهادی نیازمند حمایت دولتها بدون مداخله و با رعایت استقلال اعضای جامعه علمی و استقلال نهادی است.
اعلامیههای مختلف جهانی، منطقهای و ملی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، اعلامیههای لیما، کامپالا، دارالسلام و اصول آزادی آکادمیک و تصدی به طور مستقیم یا غیر مستقیم به حمایت از این آزادی پرداختهاند. اما یک سند الزامآور جهانی و تضمینات حقوقی لازم در نظام بینالمللی حقوق بشر و همچنین در نظامهای منطقهای برای حمایت از این آزادی وجود ندارد. اما در قانون اساسی و قوانین و مقررات عادی داخلی بعضی کشورها صراحتاً به آزادی آکادمیک اشاره و از آن حمایت شده است، هرچند که در بسیاری از کشورها چنین مقرراتی وجود ندارد.
واقعیت این است که برای برخورداری از آزادی آکادمیک با عناصر و واقعیتهای فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و صنفی در تعامل، چالش و حتی تقابل قرار میگیریم اما مفاهیمی از قبیل تولید آزادانه علم توسط اعضاء جامعه علمی، آموزش، مسئولیت اجتماعی جامعه علمی، سلامت، بهزمامداری و پیشتازی اصحاب علم در پدیده جهانی شدن اهمیت و ضرورت پرداختن به آزادی آکادمیک را روشن میسازد که در اسناد مختلف حقوق بشری در ارتباط با آموزش عالی، آزادی آکادمیک و استقلال دانشگاه مورد تاکید قرار گرفته است.
در این مقاله تحت عنوان «آزادی آکادمیک در نظام بینالمللی حقوق بشر» به بررسی افراد و مراکز علمی مورد حمایت آزادی آکادمیک، حدود این آزادی و سازوکارهای حمایتی از آن در نظام بینالمللی حقوق بشر و نظامهای منطقهای و به طور کلی در نظامهای داخلی پرداخته شد و بطور خلاصه این نتیجه حاصل شد که استادان، دانشجویان و پژوهشگران، دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی مورد حمایت آزادی آکادمیک هستند اما مدارس از دایره حمایت این آزادی خارج است، این آزادی مطلق نیست و به وسیله حدود و ثغوری محدود میشود و سازوکارهای حمایتی موجود در نظام بینالمللی حقوق بشر و همچنین نظامهای منطقهای و قوانین داخلی کشورها برای حمایت از این آزادی بسیار ضعیف است و یک سند الزامآور جهانی و تضمینات حقوقی لازم در نظام بینالمللی حقوق بشر و همچنین در نظامهای منطقهای و قوانینی مترقی در نظامهای حقوقی داخلی کشورها برای حمایت، رشد و شکوفایی این آزادی مورد نیاز است.https://www.asasimag.ir/article_100800_98a18608db63db4a35edb7096ef90d48.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی132520160921Representatives of parliamentary immunity Iran and Tajikistanمصونیت پارلمانی نمایندگان مجالس ایران و تاجیکستان81101100801FAمصطفی جعفریدانشجوی دکتری حقوق عمومیJournal Article20151016Security and tranquility are vital devices in each occupation and the more excess Security individuals have in working conditions, the more extra potent and compass, they will have in their working conditions. Representative Parliament is sensitive position and also it needs more to security. Because the representatives were elected from frequent individuals so they are set forth ideas in whole of community and their decisions impact on whole of society. So Representatives parliament needs immunity because they have hardly their duties. Today one of the most important issues in the political system, immunity Representative Parliament. Due to privacy and professional security and peace of legislators is of particular importance. Immunity is a legal protection against possible plots which may be taken against members of representatives. In this article Parliamentary immunity is intended comparative study between Iran and Tajikistan as the two Muslim societies and with different legal systems According to the constitution; we studied laws, rules of procedure of Parliament and the opinion of legal experts of the two societies.امنیت و آسایش از جمله لوازم هر شغلی است و هر چه میزان این امنیت بیشتر بـاشد، انسان بــا توان و حوصله بیشتری به کــار خود مشغول میشود. از جمله مشاغلی که به خاطر حساسیت کاری، احتیاج زیادی به امنیت دارد، نمایندگی مجلس است، چرا که یک نماینده مجلس هر چند از یک حوزه انتخابیه و منتخب گروهی از مردم است اما حق اظهار نظر در تمام امور کشور را دارد و تصمیمات او بر سرنوشت کل کشور تأثیر میگذارد. پس طبیعی است که به خاطر وظیفه سنگینی که بر دوش دارد نیاز به مصونیت هم دارد.
امروزه یکی از موضوعات مهم در نظامهای سیاسی، مصونیت نمایندگان مجلس است، با توجه به حریم و امنیت حرفهای و آسودگی قانونگذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مصونیت حمایت قانونی در برابر توطئههای احتمالی است که ممکن است علیه نمایندگان صورت بگیرد. در این مقاله قصد بررسی تطبیقی مصونیت نمایندگان مجالس ایران و تاجیکستان به عنوان دو کشور مسلمان با نظام های حقوقی متفاوت با توجه قانون اساسی، قوانین عادی، آئین نامه داخلی مجلس و نظر حقوقدانان دو کشور پرداختهایم.https://www.asasimag.ir/article_100801_941c27847a5e1fe033944b495369f570.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی132520160921Philosophy of second parliament in unitary and federal statesفلسفهوجودیمجلس دوم دردولتهای یکپارچه و فدرال103126100802FAبیژن عباسیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمرتضی همتیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20151016Genesis of parliament house, as one of the dominant and influential powers in the countries, is realized thanks to the human efforts for democracy and the exercise of national sovereignty and the opinions and works of great thinkers such as John Locke and ideas of Charles de Montesquieu.<br />Parliament can be of unicameral or bicameral structure. Nowadays, the bicameral system is prevailing in most of the countries. Now this question is raised that what are the reasons for the emergence of the second legislative assemblies? In response to this question, it must be said that the reasons for the emergence of these second legislative parliaments vary from country to country, most of which include historical, cultural, economic and social reasons as well as the traditions of the countries.<br />It is worth noting that most countries are inspired from UK and America about bicameral system establishment. The second parliament is necessary or not, is always associated with pros and cons’ reasoning. Some people find the bicameral parliament system suitable for federal countries and the unicameral parliament system for simple government countries. This view is not without difficulties, because as we mentioned before, the necessity of bicameral parliament system in addition to the political structure and composition of the countries, depends on other factors as well.پیدایش مجلس به عنوان یکی از قوای حاکم و تاثیر گذار در کشورها، مرهون تلاشهای بشری جهت تحقق دموکراسی و اعمال حاکمیت ملی و نظرات و آثار اندیشمندان بزرگی نظیر جان لاک، شارل دومونتسکیو و... بوده است. مجلس در عصر کنونی به عنوان نهادی مهم و غیر قابل انکار، مطابق با اصل تفکیک قوا به انجام وظایف خود میپردازد. پارلمان به لحاظ ساختار میتواند تک مجلسی یا دومجلسی باشد که امروزه در غالب کشورها نظام دومجلسی، حاکم است و این پرسش مطرح میشود که دلایل پیدایش مجالس دوم قانونگذاری چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت دلایل پیدایش این مجالس از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که عمدهترین آنها عبارتند از دلایل تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و عرف رایج در کشورها. البته شایان ذکر است که بیشتر کشورها در خصوص نظام دومجلسی، از کشورهای انگلستان و آمریکا الهام گرفتهاند. این که وجود مجالس دوم ضروری است یا خیر، همواره با استدلال موافقان و مخالفانی همراه بوده است. گفته میشود که وجود مجالس دوم جهت جلوگیری از اقدامات شتابزده مجالس نخست و با توجه به جوانتر بودن سن و اندیشههای پرتلاطم و گاهی احساسی نمایندگان این مجالس ضروری است. عدهای نظام دومجلسی را متناسب با کشورهای فدرال و نظام تکمجلسی را متناسب با کشورهای بسیط میداند که این نظر خالی از اشکال نمیباشد. زیرا همانگونه که اشاره شد وجود مجالس دوم علاوه بر بافت و ترکیب سیاسی کشورها به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.https://www.asasimag.ir/article_100802_b6e3cb7ece8d9605c3d217786803c713.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی132520160921The Role of Youth in Realizing the Efficient Local Governmentاندیشه سیاسی جان دیویی129157100803FAعلی قانعیاستادیار حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرقمحمّد حسنونددانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتیفروغ حیدری شولیدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20151102John Dewey (1859-1952), one of the greatest political philosophers of the twentieth century. His ideas on the nature of the philosophy, education, society, and politics has been the source of great debate. Democracy, for John Dewey, is emphatically not just a form of government; it is an ethical way of life. And yet, historically, it is in a state of fragility, due to the ascendancy of liberal individualism and market holism, which are practically unable to meet the social needs of the day and threaten to eclipse the public that is essential for democracy to survive. Exposing the politics of liberal individualism, and the huge inequalities it generates, Dewey suggests replacing its social forms with those of the scientific community of inquiry and its ethos of experimentation and co-operation. Dewey thus separates the pathologies of modernity (the social forms associated with individualism and capitalism) from its qualities (the scientific progress achieved through intelligent interaction and mutual learning), by recommending in the public sphere the same innovation responsible for such huge technological advances. But in doing so, Dewey, and, less excusably, his contemporary admirers, neglect the politics of democratic experimentalism, failing to explain its manner of concrete resistance (or, in hindsight, its capitulation) to the pathologies of modern capitalism, and to consider, in a more general sense, the significance of political power and political action. This neglect, it is suggested here, undermines the contemporary revival of Deweyan pragmatism as a public philosophy committed to democracy as an ethical way of life.جان دیویی (1859-1952) یکی از بزرگترین فلاسفه سیاسی قرن بیستم و از پیشتازان پراگماتیسم است. اندیشههای او در باب چیستی فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست، منشأ مباحث فراوانی بوده است. رابطه او و پراگماتیسم، یکی از نقاط کانونی منازعه مفسران و شارحان است. دیویی در ابتدا متأثر از فلسفه هگل بود، اما به تدریج تحت تأثیر افکار و آرای روانشناسی جیمز میل با نام «اصالت فایده» قرار گرفت که رمز و نقطه آغاز گرایش وی به پراگماتیسم بود.
«تغییر و دگرگونی» یکی از کلیدهای فلسفه دیویی است. برخی بر این اعتقادند که دیویی پیشگام چالشهای میان مکتب فردگرایی لیبرال و فضای اجتماعی است که در آن فرد مورد توجه است. در حقیقت گاهی دیویی تمایل دارد میان دکترین خود یا سرشت اجتماعگرا، با شکلی خودآگاه از لیبرالیسم از نظر تاریخی و فرهنگی، ارتباط برقرار کند. همچنین دیویی را منبعی الهامبخش برای مللی میدانند که در آنها دموکراسیِ مشارکتی و مشورتی رونق دارد و گاهی او را پیشروِ فلاسفه و نظریهپردازانی همچون یورگن هابرماس و جان رالز میدانند. تلاش جان دیویی در برقراری پیوند میان دموکراسی و تعلیم و تربیت و تأکید بر رابطه متقابل و تقویتکننده آن، دو رکن اساسی اندیشه سیاسی او هستند.https://www.asasimag.ir/article_100803_5587ae2d6db9bb1da393ce85c35d8058.pdfعلی اکبر گرجی اَزَندَریانیحقوق اساسی132520160921The concept of law in the battle of constitutional jurist’s ageمفهوم قانون در جدال فقیهان عصر مشروطه159182100804FAفردین مرادخانیاستادیار حقوق عمومی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20150929The concept law is one of the key concepts.in law knowledge. The Iranian In the beginning Constitutional Revolution faced with this concept. Both types of intellectuals and Clergymen in the Constitutional Revolution were an important reflection on this concept. Because of the broad nature of the subject in this article are solely the views studied Clergymen and The reasons for the pros and cons of the Clergymen and their battle to be reviewed. And show how the discussions between the two spectra Sheikh Fazlullah Nuri and students Akhund Khorasani some important issues about the law were decoded. An Iranians theoretical effort of the law is focused on two goals. The First of relationship between Sharia and law, and to create law what use from feghh. The second characteristic of the law means that the text will be adopted as what features have. The first question was discussed in the Clergymen and in this article we examined.مفهوم قانون از کلیدیترین مفاهیم دانش حقوق و دنیای مدرن میباشد و ایرانیان در آغاز انقلاب مشروطیت با این مفهوم مواجه شدند. هر دو طیف روشنفکران و روحانیون حاضر در انقلاب مشروطیت درباره این مفهوم تاملات مهمی کردند. به علت گسترده بودن موضوع در این مقاله صرفا دیدگاه روحانیون مورد بررسی قرار میگیرد و دلایل مخالفان و موافقان قانون در بین روحانیون و جدال آنها مورد بررسی قرار میگیرد و نشان داده میشود که چگونه در مباحث مطرح شده میان دو طیف شیخ فضل الله نوری و شاگردان آخوند خراسانی برخی از مباحث مهم در خصوص قانون رمزگشایی شد. کوششهای نظری ایرانیان در خصوص قانون معطوف به دو هدف بود: نخست نسبت قانون با شرع بود و اینکه جعل قانون چه نسبتی با شریعت و فقه دارد و برای ایجاد قوانین چه استفادهای میتوان از فقه کرد، دوم ویژگیهای قانون بود یعنی اینکه این متن که به عنوان قانون تصویب میشود باید چه ویژگیهایی داشته باشد. در جدال فقیهان مساله نخست بیشتر کاویده شد که در این مقاله مورد بررسی قرار میدهیم.https://www.asasimag.ir/article_100804_15f2d9c7bc37a601af893b9933aa5495.pdf