2024-03-29T16:49:07Z
https://www.asasimag.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13697
حقوق اساسی
1394
12
24
تحلیل پارادایم موازیسازی قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران
منوچهر
توسلی نایینی
محمد
شمعی
موازیسازی یا شکلگیری نهادهایی با وظایف و ساختار مشابه در عرض دیگر نهادها و سازمانهای صلاحیتدار در قانونگذاری، قضا و اجراء، به پاردایم رایج در حقوق عمومی ایران تبدیل شده است. این امر با اصل تفکیک قوا که وظایف مشخصی را برای سه قوه در راستای تحقق حکمرانی مطلوب تعریف کرده در تعارض قرار دارد. تعدد نهادهای قانونگذار به تجویز قانون اساسی یا خروج از صلاحیت این دستگاهها در امر تقنین ، انحصار کارویژه اصلی مجلس یعنی قانونگذاری را در نظام مبتنی بر تفکیک قوا با تردید روبرو میسازد. همچنین تاسیس شورایهای حل اختلاف، تشکیل دادگاههای اختصاصی و ماهیت برخی از تصمیمگیریها در بخش قضایی، استقلال قوه قضاییه را در بخش سازمانی با چالش مواجه میکند. اما در حیطه اجرایی نیز موازیسازی به واسطه تعدد وزارتخانهها و همچنین بهتاثیر از دیدگاه امنیتمدار و در پرتو عبارت پردازیهای موسع قانونگذار شکل گرفته است. سایهافکندن پارادایم موازیسازی بر نهادهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران، درعمل تفکیک قوا را به «تقسیم مختلط و چندباره وظایف» تبدیل کرده است. راهکار خروج از این بحران اصلاح قانون اساسی در پرتو اصل تفکیک قوا به طور شفاف و بدونابهام میباشد.
تفکیک قوا
جمهوریت
اسلامیت
موازیسازی
حاکمیت مطلوب
2016
03
19
9
34
https://www.asasimag.ir/article_100915_afd3f71632cab510e1d9fdff08f23bd4.pdf
حقوق اساسی
1394
12
24
جلوههای دفاع از حقوق بشر در دیوان نسیم شمال
سروناز
حیدری ممسنی
جواد
محمودی
جهانگیر
صفری
مسعود
فروزنده
ادبیات، نماینده زندگی و یک حقیقت اجتماعی است که گذشته از عواطف و تخیلات شعرا بازتابی از علوم رایج زمانه مانند جامعه شناسی، روان شناسی، طب، نجوم و از جمله حقوق بشر و مصالح فردی و اجتماعی افراد است.
در اشعار شاعر برجسته عصر مشروطه - نسیم شمال- بسیاری از مفاهیم و مصداقهای حقوق بشری به طرز بارزی نمود یافته که در این پژوهش برخی از آن مصداقها در دیوان این شاعر برجسته، بررسی میشود.
با توجه به زمانه زندگانی شاعر و برخی نابسامانیهای ناشی از ناکارآمدی سلطنت قاجاریه و ناتوانی نسبی دولت مدرن روی کارآمده-با وجود برخی پیشرفتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی- نگاه شاعر به مجموع تحولات یاد شده از منظر موازین و مصادیق حقوق بشری، مثبت نیست.
ادبیات
نسیم شمال
حقوق بشر
2016
03
19
37
57
https://www.asasimag.ir/article_100919_b8913a4c3bb5967cf2cfc63ef0c6633e.pdf
حقوق اساسی
1394
12
24
تحلیل سازوکار نظارت رئیس مجلس بر مصوبات قوه مجریه
حسن
خسروی
نظارت و کنترل قدرت، سازوکار مطلوبی جهت تضمین حقوق و آزادیهای شهروندی و کارآمدی دولت در نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و حاکمیت قانون محسوب میشود. در این راستا قوه مجریه به دلیل داشتن صلاحیت وسیعی در اعمال حاکمیت از ختیاراتی از جمله وضع مقررات عمومی برخوردار می باشد که آن امری بسیار ضروری است. یکی از مهمترین سازوکارهای نظارتی بر قوه مجریه در وضع مقررات عمومی، نظارت رئیس مجلس به موجب اصل 85 و 138 قانون اساسی میباشد که قلمرو و چگونگی اعمال چنین اختیاری در نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با ابهامات و چالشهایی مواجه است.
مقاله با رویکردی توصیفی-تحلیلی در پی پاسخدهی به این پرسشهای عمده است که: نظارت رئیس مجلس بر مصوبات دولت بر اساس کدام مبادی حقوقی موجه سازی میگردد؟ با چه چالشهای حقوقی مواجه میباشد؟ و اینکه چه سازوکارهای مطلوبی را میتوان برای ساماندهی چنین نظارتی در نظام حقوق اساسی ایران نهادینه نمود؟
در مقام بررسی و تحلیلی موضوع و پاسخ به پرسشها، فرض بر این است که چنین نظارتی ضمن اینکه بر مبادی نظام مردمسالار موجهسازی میگردد، چندان با اصول و قواعد بنیادین حقوقی عمومی سازگار نیست و سازوکارهای اجرایی نظارت با چالشهای جدی مواجه بوده، از این رو نیازمند طراحی نظام مطلوب نظارتی است. لذا در این نوشتار ضمن ارزیابی وضع موجود، به ارائه وضع مطلوب چنین نظارتی اشاره می شود.
مردمسالاری
حقوق عمومی
نظارت
قانون اساسی
رئیس مجلس
قوه مجریه
مصوبات دولت
2016
03
19
59
104
https://www.asasimag.ir/article_100921_6c07bdabaaac435028a2c23bbb73daf3.pdf
حقوق اساسی
1394
12
24
سلب آزادی از اشخاص در قانون مجازات اسلامی با نگاهی به قانون اساسی
منصور
رحمدل
قانونگذار در سه مادهی 583، 621 و 631 قانون مجازات اسلامی در کنار عبارت توقیف و حبس و ربودن از عبارت مخفی کردن هم استفاده کردهاست. اخفاء شکلی از سلب آزادی از افراد است و در واقع مقنن در مقام حمایت از افراد در برابر سلب آزادی از آنها به هر شکلی است. هرچند ممکن است استعمال لفظ واحد در مواد مختلف تصور زاید یا باطل بودن استعمال لفظ مزبور را در برخی موارد ایجاد نماید، ولی به نظر میرسد در هر کدام از مواد مزبور در موضع خاصی به جرمانگاری عمل پرداخته شدهاست و طبیعتاٌ قانونگذار در مقام تکرار جرمانگاری عمل مشابه در مواد مختلف نبودهاست و تفسیری که وجود هیچکدام از مواد مزبور را زاید تلقی نکند به صواب نزدیکتر است. هرچند رعایت اصول قانونگذاری ایجاب میکند که قانونگذار قانون را به نحو جامع و مانع تصویب کند، ولی متفاوت بودن طبیعت عمل موضوع جرم در موارد مختلف یا مقارن بودن عمل با کیفیات خاص در برخی موارد و عدم تقارن عمل با کیفیات مزبور در مواردی دیگر به توجیه اقدام قانون گذار کمک می کند. این مقاله در مقام بررسی جنبه های مختلف عمل سلب آزادی در سه ماده ی مزبور است.
اخفاء
توقیف غیرقانونی
سلب آزادی
بازداشت
2016
03
19
107
136
https://www.asasimag.ir/article_100923_5645fcb38b72be37c8fae12fbd584fda.pdf
حقوق اساسی
1394
12
24
نقش جوانان در تحقق حکومت محلی کارآمد در ایران
ولی
رستمی
جعفر
سطوتی
آخرین تجارب جهانی در زمینه توسعه و حکمرانی نشان میدهد که آن دسته از کشورهایی که توانستهاند سهم و مشارکت مردم در تصمیمگیری و اداره نهادهای عمومی جامعه را بالا ببرند از اقتدار و انسجام و امنیت ملی بیشتری برخوردارند. لذا در این مسیر ساختارها و سازوکارهایی پیچیدهتر برای ارتقای مشارکت مردم طراحی شده است که عمدتاً معطوف به تمرکز زدایی و نیز توسعه منطقهای و فضایی متوازن بوده است. در این راستا، برنامههای آمایش سرزمین در اکثر کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه در حال اجرا هستند. ایجاد و تقویت حکومتهای محلی در این کشورها یکی از راهبردهای توسعه ملی و مکمل برنامههای آمایش سرزمین است.
در این مقاله که یک تحقیق از نوع کاربردی است با استفاده از روش اسنادی در گردآوری اطلاعات تلاش داریم تا به هدف تحقیق نائل شویم. هدف تحقیق ارائه پیشنهادهایی برای استفاده از حضور جوانان در تحقق حکومت محلی کارآمد در کشور است. برای تحقق هدف به سؤالاتی از جمله موارد ذیل پاسخ داده خواهد شد: 1- ویژگیهای یک حکومت محلی کارآمد چیست؟ 2- این ویژگیها در انطباق با سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هـ.ش. چه میتواند باشد؟ 3- آخرین وضعیت حکومت محلی و به عبارت بهتر مدیریت محلی در کشور به لحاظ سیاستها؛ قوانین و مقررات؛ برنامهها؛ و ساختار مدیریت چگونه ارزیابی میشود؟ 4- موانع پیشروی تحقق یک چشمانداز مطلوب برای حکومت محلی کارآمد چیست؟ و 5- جوانان چگونه میتوانند نقشی مؤثر در تحقق حکومت و مدیریت محلی کارآمد در کشور داشته باشند؟ به منظور پاسخگویی به سؤالات و بالتبع تحقق هدف تحقیق، مباحث در سه مبحث تنظیم و ارائه شده است.
جوانان
توسعه پایدار
حکمرانی خوب
حکومت محلی
مشارکت
2016
03
19
139
179
https://www.asasimag.ir/article_100924_ebd34354c1bbcbc1c67a7b40138e6b6f.pdf
حقوق اساسی
1394
12
24
مطالعه تطبیقی جایگاه دین در قانون اساسی افغانستان
علیاکبر
گرجی ازندریانی
یونس
فتحی
یکی از مسائل ضروری هر جامعهای، داشتن حکومت ونظام سیاسی است که در فقه سیاسی اسلام نیز جایگاه ویژه ای را دارا می باشد. در جوامع امروزی قانون اساسی هر کشوری نظام حقوقی آن کشور را پی ریزی می کند. مسئله مهم در این زمینه بخصوص در جوامع دینی محتوای قانون اساسی ودیدگاه قانون اساسی نسبت به جایگاه و نقش دین در آن جامعه می باشد. کشور افغانستان بعد از سال ها جنگ در سال 82 قانون اساسی خود را به تصویب رساند. با توجه به اینکه قانون اساسی جدید افغانستان نوع حکومت را جمهوری اسلامی معرفی می کند و دارای تشابهات قومی، فرهنگی و زبانی با ایران میباشد، مطالعه جایگاه دین در قانون اساسی افغانستان برای کشور خودمان نیز خالی از فایده نخواهد بود. سوال اصلی این مقاله اینست که جایگاه دین در قانون اساسی افغانستان چیست وجمهوری اسلامی افغانستان برای تطابق قانون اساسی با اسلام چه راهکارهایی را پیشبینی کرده است. طبیعی است برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مفاهیمی چون فقه، دین وشریعت آشنا شده وسپس به تجارب کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی اشاره خواهیم کرد وسپس با توجه به یافته های این بخش سعی خواهیم کرد به سوال اصلی پاسخ دهیم.
قانون اساسی
دین
اسلام
سازگاری دین واصول قانون اساسی
جمهوری اسلامی افغانستان
2016
03
19
181
209
https://www.asasimag.ir/article_100925_0358f57c3088f4c146bc270120f2791e.pdf
حقوق اساسی
1394
12
24
ساختار و جایگاه حقوقی مرکز ملی فضای مجازی
مرتضی
نجابت خواه
2016
03
19
211
233
https://www.asasimag.ir/article_100926_4b61bc8edbe462955e2fdd43ecff303f.pdf