@article { author = {NAJARZADEH HANJANI, Mahid and HOSEIN SHARGHI, Sheyda}, title = {The Implementation Methods of Government Sovereignty upon Private Firms Operating Public Services}, journal = {Basic Rights}, volume = {15}, number = {29}, pages = {122-148}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Importance of meeting public needs require that, despite the privatization of public services, the government uses appropriate methods to impose their rule on this market aimed at safeguarding the public interest. The subject of this paper is to explore and explain the methods of applying the rule of private firms in charge of public services. According to the findings of this article, the most important and most comprehensive way to applying government rule is public policy making that primarily entails recognizing this issue as a public problem. After public policy making, company management by government in a mixed market and firm stock ownership of government in mixed firms (partial privatization), give government practical capacity to pursue public interest policies. Enforcement of competition law rules to ensuring competition in the public services market and preventing disruption of competition can also lead to improve efficiency. Sectional Regulatory of the market structure and the quality and price of services, especially in monopoly markets, could be equipped public services}, keywords = {Public Services,Privatization,Sovereignty,Government,public interest}, title_fa = {شیوه‌های اِعمال حاکمیت دولت بر بنگاه‌های خصوصیِ متولّی خدمات عمومی}, abstract_fa = {اهمیت رفع نیازهای عمومی ایجاب می‌کند که علیرغم خصوصی‌سازی خدمات عمومی، دولت از طرق مقتضی و با هدف صیانت از منافع عمومی به اِعمال حاکمیت بر این بازار بپردازد. موضوع این مقاله کشف و تبیین روش‌های اِعمال حاکمیت دولت بر بنگاه‌های خصوصی متولّی خدمات عمومی است. با توجه به یافته‌های این مقاله، مهم‌ترین و جامع‌ترین شیوه اِعمال حاکمیت دولت عبارت است از سیاستگذاری عمومی که مقدمتاً مستلزم به رسمیت شناختن این موضوع به عنوان یک مسأله عمومی است. پس از سیاستگذاری عمومی، بنگاهداری دولت در یک بازار مختلط و سهامداری دولت در بنگاه‌های مختلط (الگوی خصوصی‌سازی ناقص)، ظرفیت عملی پی‌گیری سیاست‌های تأمین منافع عمومی را در اختیار دولت قرار می‌دهد. اجرای قواعد حقوق رقابت به منظور تضمین رقابت در بازار خدمات عمومی و جلوگیری از اخلال در رقابت نیز می‌تواند منجر به بهبود کارایی شود. مقرراتگذاریِ بخشی نسبت به ساختار بازار و کیفیت و قیمت خدمات مخصوصاً در بازارهای انحصاری می‌تواند سبب تجهیز مناسب خدمات عمومی شود.}, keywords_fa = {خدمات عمومی,خصوصی‌سازی,حاکمیت,دولت,منافع عمومی}, url = {https://www.asasimag.ir/article_95239.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_95239_d7931c3a4cda9a67e3a3a58cda63f737.pdf} }