@article { author = {SADEGHI, Mohamad Hossein and ROSTAMI, Vali}, title = {Analysis of the performance of the National Court of Auditors in the Settlement funding report of the year of 1395 SH}, journal = {Basic Rights}, volume = {15}, number = {29}, pages = {29-62}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The budget is a plan and a breakdown of mid-term and long-term development plans for a fiscal year, so pathology and consideration of the legal challenges governing implementation and monitoring will provide guidelines for development planning in Iran. From the inevitable effects of the adoption of the budget law by the parliament, monitoring its implementation. The  constitutions will focus their financial oversight on a specific basis. In the constitution of the Islamic Republic of Iran, under Article 55 of the Constitution, In the constitution of the Islamic Republic of Iran, under Article 55 of the Constitution, under the authority of the Ministry of Finance (before the Islamic Revolution), enters into the jurisdiction of the National Court of Auditors and out of all this type of monitoring, the budget report is prepared and announced. The balance between the legislature and the executive board requires that the issuing of a budget allocation for the government by the legislature be the applicant for the account, that is, the initiating government, so statutory laws put the annual performance bill in the center of the central balance of power in this matter. With the method of exploration, we are trying to answer this question. Has the preparation and presentation of the draft budget report from the Court of Auditors regarding the implementation of the fiscal year of 1395SH comply with legal procedures for the preparation and publication of this report?Analysis of the performance of the National Court of Auditors in 1395 SH, with an emphasis on budget Settlement, is apparently limited to one financial year, but the deliberation and pathology of the laws and regulations of the subject set a set of macro-strategies to the supervisory and implementing entity of development planning in Iran.}, keywords = {Settlement funding,National Court of Auditors,Planning and Budget Organization,Annual Performance Invoicing,Financial Supervision}, title_fa = {تحلیل عملکرد دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال 1395}, abstract_fa = {بودجه، یک برنامه و برشی از برنامه­های میان مدت و بلند مدت توسعه برای یک سال مالی است، لذا آسیب شناسی و تامل بر چالش­های حقوقی حاکم بر اجرا و نظارت بر آن، رهنمودهای برای برنامه­ ریزی توسعه در ایران بدست خواهد داد. از لوازم اجتناب ناپذیر تصویب قانون بودجه توسط پارلمان نظارت بر اجرای آن است. مجالس عمده نظارت مالی خویش را به رکنی تخصصی می­سپارند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن تحول نهادی قرارگرفتن دیوان محاسبات از ذیل وزارت دارایی (قبل از انقلاب اسلامی) به نهادی زیرنظر مجلس شورای اسلامی، اصل ۵۵ قانون اساسی صلاحیت نظارت مالی و حسابرسی سنتی به حساب دستگاه­های اجرایی را به دیوان محاسبات کشور سپرده است و از مجموع این نوع نظارت، گزارش تفریغ بودجه تهیه و اعلام می­شود. تعادل میان قوای مقننه و مجریه اقتضاء می­کند در صدور مفاصاحساب تفریغ بودجه برای دولت از سوی مجلس، متقاضی مفاصا حساب یعنی دولت آغازکننده باشد، لذا قوانین موضوعه، صورتحساب عملکرد سالانه را کانون مرکزی تعادل میان قوا در این موضوع قرار داده­اند. با روش اکتشافی درصدد پاسخگویی به این پرسش هستیم آیا تهیه و ارائه گزارش تفریغ بودجه از سوی دیوان محاسبات راجع به اجرای بودجه سال مالی ۱۳۹۵، منطبق با تشریفات قانونی تهیه و اعلام این گزارش بوده است؟ تحلیل عملکرد دیوان محاسبات در سال ۱۳۹۵ با تاکید بر گزارش تفریغ بودجه هرچند ظاهراً محدود به یک سال مالی است، اما تعمق و آسیب شناسی قوانین و مقررات موضوعه مجموعه­ای از راهبردهای کلان در اختیار نهاد ناظر و مجری برنامه ریزی توسعه در ایران قرار می­دهد.}, keywords_fa = {تفریغ بودجه,دیوان محاسبات کشور,سازمان برنامه و بودجه,صورتحساب عملکرد سالانه,نظارت مالی}, url = {https://www.asasimag.ir/article_95236.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_95236_0a3169a9cc0d6a0b3700ad825057bbc8.pdf} }