@article { author = {TAVASSOLI NAEINI, Manucher and SHAMEI, Mohammad}, title = {Discourse Analysis of Parallelism and separation of powers in Iranian legal system}, journal = {Basic Rights}, volume = {12}, number = {24}, pages = {9-34}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Parallelism or formation of legal institutions with similar structure and tasks in legislative , judicial and administrative organizations and institutions has become the prevailing paradigm in Iranian legal system. This contradicts with the principle of separation of powers that defined specified duties for three powers in the framework of good governance. Different legislative bodies ,that pass or supervise the contents of Iranian constitution, call into question the main duty of the parliament. Moreover, the establishment of dispute resolution councils ,special tribunals and the nature of some decisions in judicial system challenge the independence of judicial system in administrative section. In the same vein, in the executive section, parallelism exists as a result of the numerous ministries as well as the security- centered viewpoint that was formed in the light of broad phrases of the legislator. Parallelism has changed the principle of separation of powers to an approach that characterized with mixed and repeated division of tasks. The solution of the crisis is the modification of the constitution based on the principle of separation of powers.}, keywords = {Separation of Powers,republic,Islam,Parallelism,and good governance}, title_fa = {تحلیل پارادایم موازی‌سازی قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {موازی‌سازی یا شکل‌گیری نهادهایی با وظایف و ساختار مشابه در عرض دیگر نهادها و سازمان‌های صلاحیت‌دار در قانونگذاری، قضا و اجراء، به پاردایم رایج در حقوق عمومی ایران تبدیل شده است. این امر با اصل تفکیک قوا که وظایف مشخصی را برای سه قوه در راستای تحقق حکمرانی مطلوب تعریف کرده در تعارض قرار دارد. تعدد نهادهای قانونگذار به تجویز قانون اساسی یا خروج از صلاحیت این دستگاه‌ها در امر تقنین ، انحصار کارویژه اصلی مجلس یعنی قانونگذاری را در نظام مبتنی بر تفکیک قوا با تردید روبرو می‌سازد. همچنین تاسیس شورای‌های حل اختلاف، تشکیل دادگاه‌های اختصاصی و ماهیت برخی از تصمیم‌گیری‌ها در بخش قضایی، استقلال قوه قضاییه را در بخش سازمانی با چالش مواجه می‌کند. اما در حیطه اجرایی نیز موازی‌سازی به واسطه تعدد وزارتخانه‌ها و همچنین به‌تاثیر از دیدگاه امنیت‌مدار و در پرتو عبارت پردازی‌های موسع قانونگذار شکل گرفته است. سایه‌افکندن پارادایم موازی‌سازی بر نهادهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران، درعمل تفکیک قوا را به «تقسیم مختلط و چندباره وظایف» تبدیل کرده است. راهکار خروج از این بحران اصلاح قانون اساسی در پرتو اصل تفکیک قوا به طور شفاف و بدون‌ابهام می‌باشد.}, keywords_fa = {تفکیک قوا,جمهوریت,اسلامیت,موازی‌سازی,حاکمیت مطلوب}, url = {https://www.asasimag.ir/article_100915.html}, eprint = {https://www.asasimag.ir/article_100915_afd3f71632cab510e1d9fdff08f23bd4.pdf} }